Drodzy Rodzice i Drogie 6 – latki!

Od pierwszych chwil życia dziecko podejmuje wysiłek związany z rozwojem. Wyrusza w drogę, na której w pewnym czasie spotka szkołę. Rozpoczęcie nauki  to bardzo ważne wydarzenie w życiu każdego przedszkolaka. Dobry start w pierwszej klasie jest ogromnie ważny dla dalszej edukacji dziecka. W związku z tym, bardzo istotne jest jak przygotujemy dziecko do podjęcia obowiązku szkolnego.

Tym razem przedstawiamy propozycje ćwiczeń, które przygotują rączkę dziecka do pisania.

Propozycje ćwiczeń usprawniających sprawność manualną i grafomotoryczną:

  • Ugniatanie kul z bibuły, waty, papieru, plasteliny.
  • Darcie gazet i gniecenie ich,
  • Ugniatanie plasteliny/ciastoliny i wypełnianie nią różnych powierzchni np. koła, trójkąta, kwadratu.
  • Wałkowanie cienkich wałeczków z plasteliny, ciastoliny czy modeliny i obwodzenie nimi narysowanych przedmiotów i figur.
  • Zabawy w rzucaniu do celu piłek różnej wielkości, obręczy, woreczków.
  • Naśladowanie gry na pianinie lub flecie.
  • Cięcie papieru wzdłuż linii prostej narysowanej grubym pisakiem.
  • Cięcie papieru wzdłuż narysowanej grubym pisakiem linii falistych, łamanych, kolistych.
  • Nawlekanie koralików, makaronu czy guzików na sznurek lub żyłkę.
  • Przewlekanie sznureczków przez otwory (tzw. wyszywanki bez igły).
  • Wycinanie nożyczkami różnych obrazków z gazet i czasopism oraz naklejanie ich na papier.
  • Zapinanie i odpinanie guzików i zamków błyskawicznych przy ubraniach. Nauka wiązania sznurówki na supełek i kokardę.
  • Łączenie kropek lub kresek tworzących najpierw proste, a później coraz bardziej skomplikowane wzory.
  • Uzupełnianie niedokończonych rysunków poprzez dorysowanie np. okna, drzwi lub komina w domu, listków na kwiatku, kropek na biedronce.
  • Kolorowanie różnych obrazków ze zwracaniem uwagi na dokładność przy wykonywaniu zadania (nie wychodzenie poza kontury  rysunku). 
  • Rysowanie szlaczków literopodobnych  i wzorów z elementów liter.
  • Obrysowywanie szablonów różnych figur geometrycznych i kolorowanie ich. Szablony można wykonać np. z grubszego kartonu lub bloku technicznego.
  • Kopiowanie przez kalkę techniczną różnych konturów i kształtów.

Należy pamiętać:

  • Czas trwania zajęć powinien być dostosowany do możliwości każdego  dziecka, a w razie zmęczenia stosować krótkie przerwy na odpoczynek.
  • Kredki i ołówki do rysowania  powinny być miękkie.
  • Koniecznie należy zwracać uwagę na prawidłowy chwyt przyboru do rysowania, a jeżeli dziecko trzyma w sposób nieprawidłowy można skorzystać z trójkątnych kredek lub nasadek na ołówek czy kredkę.
  • Można pomagać dziecku poprzez delikatne prowadzenie jego ręki.
  • Koniecznie należy pozytywnie mobilizować dziecko do samodzielnej pracy poprzez pochwały i zachęty. Każde wykonane zadanie nagrodzić pochwałą.
  • Pamiętajmy również, że proponowane ćwiczenia mają być dla dziecka radosną zabawą, a nie przykrym obowiązkiem.

Przygotował: Pedagog PPP Wałbrzych