Drodzy Rodzice i Drogie 6 – latki!
Od pierwszych chwil życia dziecko podejmuje wysiłek związany z rozwojem. Wyrusza w drogę, na której w pewnym czasie spotka szkołę. Rozpoczęcie nauki to bardzo ważne wydarzenie w życiu każdego przedszkolaka. Dobry start w pierwszej klasie jest ogromnie ważny dla dalszej edukacji dziecka. W związku z tym, bardzo istotne jest jak przygotujemy dziecko do podjęcia obowiązku szkolnego.
Tym razem przedstawiamy propozycje ćwiczeń, które przygotują rączkę dziecka do pisania.
Propozycje ćwiczeń usprawniających sprawność manualną i grafomotoryczną:
- Ugniatanie kul z bibuły, waty, papieru, plasteliny.
- Darcie gazet i gniecenie ich,
- Ugniatanie plasteliny/ciastoliny i wypełnianie nią różnych powierzchni np. koła, trójkąta, kwadratu.
- Wałkowanie cienkich wałeczków z plasteliny, ciastoliny czy modeliny i obwodzenie nimi narysowanych przedmiotów i figur.
- Zabawy w rzucaniu do celu piłek różnej wielkości, obręczy, woreczków.
- Naśladowanie gry na pianinie lub flecie.
- Cięcie papieru wzdłuż linii prostej narysowanej grubym pisakiem.
- Cięcie papieru wzdłuż narysowanej grubym pisakiem linii falistych, łamanych, kolistych.
- Nawlekanie koralików, makaronu czy guzików na sznurek lub żyłkę.
- Przewlekanie sznureczków przez otwory (tzw. wyszywanki bez igły).
- Wycinanie nożyczkami różnych obrazków z gazet i czasopism oraz naklejanie ich na papier.
- Zapinanie i odpinanie guzików i zamków błyskawicznych przy ubraniach. Nauka wiązania sznurówki na supełek i kokardę.
- Łączenie kropek lub kresek tworzących najpierw proste, a później coraz bardziej skomplikowane wzory.
- Uzupełnianie niedokończonych rysunków poprzez dorysowanie np. okna, drzwi lub komina w domu, listków na kwiatku, kropek na biedronce.
- Kolorowanie różnych obrazków ze zwracaniem uwagi na dokładność przy wykonywaniu zadania (nie wychodzenie poza kontury rysunku).
- Rysowanie szlaczków literopodobnych i wzorów z elementów liter.
- Obrysowywanie szablonów różnych figur geometrycznych i kolorowanie ich. Szablony można wykonać np. z grubszego kartonu lub bloku technicznego.
- Kopiowanie przez kalkę techniczną różnych konturów i kształtów.
Należy pamiętać:
- Czas trwania zajęć powinien być dostosowany do możliwości każdego dziecka, a w razie zmęczenia stosować krótkie przerwy na odpoczynek.
- Kredki i ołówki do rysowania powinny być miękkie.
- Koniecznie należy zwracać uwagę na prawidłowy chwyt przyboru do rysowania, a jeżeli dziecko trzyma w sposób nieprawidłowy można skorzystać z trójkątnych kredek lub nasadek na ołówek czy kredkę.
- Można pomagać dziecku poprzez delikatne prowadzenie jego ręki.
- Koniecznie należy pozytywnie mobilizować dziecko do samodzielnej pracy poprzez pochwały i zachęty. Każde wykonane zadanie nagrodzić pochwałą.
- Pamiętajmy również, że proponowane ćwiczenia mają być dla dziecka radosną zabawą, a nie przykrym obowiązkiem.
Przygotował: Pedagog PPP Wałbrzych