- Wskazane uczenie samodzielnego – posługiwania się łyżeczką, widelcem w czasie posiłków; picia z kubka.
- Prowokowanie odgryzania i przeżuwania twardych pokarmów. Nie zaleca się rozdrabniania i rozgniatania na talerzu mniejszych kawałków przez osobę dorosłą.
- Ważne jest wczesne zrezygnowanie ze smoczka tzw.uspokajacza /o ile dziecko z takiego korzysta/ i z butelki ze smoczkiem.
- Warto zwrócić uwagę na sposób oddychania u dziecka. Usta powinny być zamknięte, dziecko powinno oddychać przez nos.
- W czasie infekcji kataralnej u dziecka – powinniśmy często oczyszczać mu nos z wydzieliny i uczyć malucha wydmuchiwać katar naprzemiennie z każdej dziurki.
- Jeżeli dziecko posługuje się raz prawą a raz drugą ręką – nie powinniśmy narzucać mu ręki i na siłę przestawiać.
- Warto dużo rozmawiać z dzieckiem, opisywać co robimy, operować określeniami – wczoraj, dzisiaj, jutro; rano, w południe, wieczorem w nocy; najpierw, potem; nazywać czynności, operować wyrażeniami przyimkowymi – nad, między, pod, obok, na, w, za; wzbogacać swoje wypowiedzi określeniami np. wysoki, ładny, miękki, soczysty, zielony.
- Codziennie warto usprawniać motorykę dłoni u dziecka /malowanie, wycinanie, lepienie, nawlekanie itp./.
- Żyć według stałego schematu dnia /o tej samej porze śniadanie, o tej samej godzinie kładziemy dziecko spać itd./.
- Codziennie czytać dziecku książeczki, wspólnie oglądać ilustracje, rozmawiać na temat przeczytanego tekstu.
- Wyrabiać nawyki właściwej higieny i wdrażać do samodzielnego, systematycznego mycia zębów.
- Ograniczać oglądanie bajek i innych programów w telewizji. Bardziej wskazane jest słuchanie bajek słowno-dźwiękowych, słuchowisk – aktywizujemy wtedy kanał słuchowy i pobudzamy wyobraźnię u malca.
- Nadmiar zabawek nie jest wskazany, warto pozostawić w polu widzenia dziecka tylko kilka zabawek i po upływie jakiegoś czasu wymienić je na kolejne z puli tych schowanych.
- Słuchać co dziecko chce nam przekazać.
- Nie wyręczać w czynnościach samoobsługowych.
- Proste gry planszowe, wspólna zabawa – uczą dziecko współdziałania i przestrzegania ustalonych reguł.
- Powtarzanie wyliczanek, wierszyków; zabawa w naśladowanie i odtwarzanie, zabawy ruchowe przy muzyce – są również jak najbardziej wskazane.
Reasumując:
pokazywać, obserwować, chwalić i akceptować,
a przede wszystkim mądrze kochać 🙂
Przygotowała – logopeda A.SK