Co to jest – mowa?

„CHODZI MI O TO, ABY JĘZYK GIĘTKI POWIEDZIAŁ WSZYSTKO, CO POMYŚLI GŁOWA” JULIUSZ SŁOWACKI   Dzieci często pytają jak to się dzieje, że ludzie mówią, co to jest mowa? Co odpowiedzieć? Najlepiej zacząć w prostej formie odpowiedzieć, tak jakby to zrobił neurolog… czyli, że najbardziej rozwiniętą częścią mózgu jest kora mózgowa. To właśnie kora mózgowa odpowiada za pamięć /razem z hipokampem/, język, mowę i myślenie. To właśnie    w korze znajduje się ośrodek mowy. Mówienie czyli formułowanie Dowiedz się więcej…

Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?

Wskazówki dla dzieci i młodzieży Korzystanie z komputera i Internetu wspaniale wspomaga Waszą naukę, a w obecnej sytuacji daje również możliwość nauki na odległość. Musicie jednak pamiętać o ważnych zasadach: Zachowaj ostrożność. Nigdy nie podawaj swoich danych: imię, nazwisko, adres zamieszania, numer telefonu. Staraj się  posługiwać nickiem. Prywatne zdjęcia pozostaw sobie- nie umieszczaj ich w internecie, nigdy nie wiesz kto je zobaczy. Wiadomości wulgarne, niepokojące pokazuj rodzicom lub innej dorosłej osobie. Nie odpowiadaj na nie Dowiedz się więcej…

Opóźniony rozwój mowy

PROSTY OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY – CO TRZEBA O NIM WIEDZIEĆ?    Alalia prolongata  lub prosty opóźniony rozwój mowy – taka diagnoza może zaniepokoić każdego rodzica. Co trzeba wiedzieć o tym zaburzeniu? Samoistny opóźniony rozwój może występować z różnych, nie zawsze wyjaśnionych przyczyn. Może być uwarunkowany dziedzicznie lub być następstwem zaniedbań wychowawczych i wpływu środowiska. Pocieszające jest to, że w końcowej fazie rozwojowej mowa najczęściej osiąga swój zwykły poziom. Objawy prostego opóźnionego rozwoju mowy: okres fizjologicznej Dowiedz się więcej…

Nastolatek zamknięty w czterech ścianach

Epidemia koronawirusa wywołuje w nas uczucia takie jak lęk, stres i niepewność. Zamknięte szkoły, izolacja od przyjaciół, odwołane wydarzenia. Ta sytuacja jest szczególnie frustrująca dla młodzieży. Nastolatek jest przecież i tak w trudnym okresie rozwoju, już sam proces dorastania jest dla niego bardzo emocjonujący i nieprzewidywalny. Jak pomóc swoim dzieciom? Reakcja dzieci, nastolatków w dużym stopniu zależy od postawy rodziców. Dzieci doskonale odczuwają nastroje rodziców, przejmują ich lęk. Rodzice nie powinni skupiać się na ciągłym Dowiedz się więcej…

W krainie baśni

BAJKA UCZY, BAWI, LECZY Nasz przedszkolak może odkrywać świat także dzięki sztuce. Niezaspokojona ciekawość oraz coraz większa świadomość własnej odrębności wprowadza go w niełatwy krąg problemów społeczno-ludzkich. Dziecko doświadcza i przez bezpośredni kontakt próbuje budować poczucie własnej tożsamości. Najważniejszy jest w tej dziedzinie wpływ rodziców i innych osób opiekujących się dzieckiem. Ważne jest, aby dziedzictwo kultury było przekazywane we właściwy sposób. Młodszemu dziecku przekazują je najlepiej utwory literackie. Zwłaszcza bajka, która: ukazuje fantastyczny świat, w Dowiedz się więcej…

Zrelaksuj się – proste ćwiczenia oddechowe

JESTEŚ NIEBEM, CAŁA RESZTA TO TYLKO POGODA Pema Cziedryn RELAKS DLA CIAŁA I DUSZY, JAK PIELĘGNOWAĆ W SOBIE SPOKÓJ – proste ćwiczenia oddechowe ZAMKNIJ OCZY I WYOBRAŹ SOBIE NIEBIESKIE NIEBO,  A NA NIEBIE NIEBIESKIE OBŁOKI.NIEBO – TO ŚWIADOMOŚĆ, A OBŁOKI  – TO TWOJE MYŚLI. Pozwól myślom-obłokom być i przepływać, ale nie płyń z nimi. Obserwuj. Dzięki tej prostej wizualizacji zauważysz, że zawsze są jakieś myśli, ale TY – wchodząc w rolę świadomego obserwatora, stajesz się Dowiedz się więcej…

Gotowość szkolna – ćwiczenia grafomotoryczne

Drodzy Rodzice i Drogie 6 – latki! Od pierwszych chwil życia dziecko podejmuje wysiłek związany z rozwojem. Wyrusza w drogę, na której w pewnym czasie spotka szkołę. Rozpoczęcie nauki  to bardzo ważne wydarzenie w życiu każdego przedszkolaka. Dobry start w pierwszej klasie jest ogromnie ważny dla dalszej edukacji dziecka. W związku z tym, bardzo istotne jest jak przygotujemy dziecko do podjęcia obowiązku szkolnego. Tym razem przedstawiamy propozycje ćwiczeń, które przygotują rączkę dziecka do pisania. Propozycje Dowiedz się więcej…

Praktyczny kącik logopedyczny

Praktyczny kącik logopedyczny Propozycja zabaw – dzień 1. KĄCIK MALUCHA. Kochane maluchy  – zapraszam do zabawy z piórkiem. „Każdy w domu piórko ma, albo jedno, albo dwa” – albo te które dostaliście ode mnie w prezencie. Cele zabaw: utrwalanie słownictwa, aktywizacja mowy, usprawnianie manualne, aktywizacja półkul mózgowych, usprawnianie oddechu, rozluźnienie mięśniowe, Zabawa nr 1 Piórko trzymaj  najpierw w prawej ręce, potem w lewej. a/ obrysowujemy i nazywamy części ciała: głowa, oczy, uszy, usta, brwi, rzęsy, Dowiedz się więcej…

Czy znasz ten zawód?

Połącz nazwę zawodu z odpowiednim opisem. Zachęcam Cię, abyś nie szukał odpowiedzi od razu w Internecie. Spróbuj samodzielnie wykonać to zadanie, a dopiero potem zweryfikuj swoje odpowiedzi w wyszukiwarce internetowej. Czy te zawody są Ci znane? Czy zaciekawiły Cię? Czy zapragnąłeś dowiedzieć się czegoś więcej o nich? Po wykonaniu ćwiczenia zachęcam Cię do myszkowania w ŚWIECIE ZAWODÓW. Poszukajcie różnych zawodów. Dowiedzcie się, jakie obowiązki, warunki pracy i wymagania dotyczą pracowników wykonujących dany zawód. Być może Dowiedz się więcej…