Międzynarodowy i Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka – 20 listopada 2019

Dwudziestego listopada przypada rocznica uchwalenia bardzo ważnego dokumentu stanowiącego o prawach najmłodszych – Konwencji o prawach dziecka. Jest to dzień, w którym w szczególny sposób nasza uwaga jest kierowana na dzieci i ich prawa. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wałbrzychu włączyła się w tym roku do akcji prowadzonej m.in. przez UNICEF (agenda ONZ ds. dzieci) na rzecz podniesienia świadomości praw dziecka. Elementem kampanii UNICEF jest #goblue, czyli promowanie tego wydarzenia przez zakładanie elementów ubrania o kolorze niebieskim Dowiedz się więcej…

Nowy dział – doradztwo zawodowe

Serdecznie zapraszamy do skorzystania z oferty nowo powstałego działu DORADZTWA ZAWODOWEGO w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wałbrzychu. Oferta skierowana jest do przedszkoli, szkół podstawowych, branżowych, liceów i techników, a także do uczniów i ich rodziców. Prowadzimy zajęcia w formie warsztatów i porad indywidualnych. Oferujemy Państwu zajęcia w zakresie: poznania samego siebie, poszerzania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, kształtowania gotowości do wejścia na rynek pracy, analizy informacji na temat systemu edukacji, rozwijania umiejętności uczenia się przez całe Dowiedz się więcej…

ICD-11 nowa, międzynarodowa klasyfikacja chorób

Podstawowe informacje o ICD-11 Wprowadzenie klasyfikacji ICD-11 opóźnia się w czasie. Ostatnie doniesienia mówią o maju 2018, ale na samych stronach WHO mamy bardziej ogólną deklarację „w 2018 roku”. Jak wygląda ICD-11 już wiemy, ponieważ wersja (robocza) dostępna jest w języku angielskim on-line pod adresem: https://icd.who.int/dev11. Można tam też wyszukiwać kody oraz zapoznać się z krótkimi opisami. Różnice między ICD-10 a ICD-11 Zmiana ICD-9 na ICD-10 była ważnym krokiem, który zniósł doskwierające ograniczenia i usunął Dowiedz się więcej…

ICF – o międzynarodowej klasyfikacja funkcjonowania

Esencja Czym jest ICF – Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania? jest klasyfikacją (tylko i aż), opracowaną przez WHO (która wydała też ICD-10/11), służy (przede wszystkim) do opisywania funkcjonowania człowieka – „jak sobie radzi”, a nie tego „co mu jest”, jest uzupełnieniem klasyfikacji ICD-10/11, ale jej nie zastępuje; podobnie jak nie zastępuje „typowego” opisu wyników testów psychologicznych (poniżej, powyżej, itd.), Przykładowy kod ICF: b117.0 oznacza, że dana osoba nie ma problemów (.0) z funkcjonowaniem intelektualnym (b117). Dłuższy, ale Dowiedz się więcej…

Co to jest psychosomatyka?

Termin ten został użyty po raz pierwszy w 1818 roku przez J.Ch. Heinrotha. Połączenie psyche i soma ma określać całościowe, a więc holistyczne traktowanie organizmu człowieka. Powstawaniu zaburzeń psychosomatycznych  sprzyjają: perfekcjonizm, wrażliwość i wysoka inteligencja. Zaburzenia te dotyczą w głównej mierze kobiet. Na ich powstawanie mają wpływ takie czynniki, jak: typ osobowości, środowisko rodzinne czy stres (sytuacja życiowa, konflikty intrapsychiczne i inne). Zaburzenia psychosomatyczne mogą dotyczyć wielu układów. Choroby, które mają podłoże psychosomatyczne głównie dotyczą: Dowiedz się więcej…

Czy dwulatki muszą psocić, czyli kilka słów o okresie negatywizmu dziecięcego

Często rodzice dzieci, które ukończyły drugi rok życia, niemal zrozpaczeni zachowaniem swoich pociech, zgłaszają je do Poradni, bo jak mówią „nie mogą sobie z nimi poradzić”. W tym wieku dziecko zachowuje się dokładnie przeciwnie w stosunku do wymagań opiekunów. Dwuipółlatek nie jest łatwy we współżyciu, bardzo niechętnie podporządkowuje się normom i zasadom ustalanym przez rodziców. Często się złości, reaguje agresją, jest labilny emocjonalnie. Stara się przeciwstawić niemal wszystkim prośbom i poleceniom osób dorosłych. Jest bardzo Dowiedz się więcej…

Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła…

… Czytanie książek  to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła… Wisława Szymborska Co mogą zrobić dorośli, aby dzieci polubiły czytanie. Zapraszamy na cykl porad opracowanych przez terapeutów PPP na podstawie literatury i własnych doświadczeń. Część I Rozwijanie pasji czytania u dzieci Dzieci mają wrodzone pragnienie zdobywania wiedzy i nowych umiejętności, w związku z tym warto zaszczepić w nich przekonanie, że czytanie książek jest doskonałą okazją do wzbogacania wiedzy. Czytanie książek umożliwia rozwój czynności intelektualnych, stymuluje Dowiedz się więcej…

Mój maluszek nie chce jeść. Karmienie trwa godzinami

Wałbrzych, 09.09.2014 r. Zagadnienie: Mój maluszek nie chce jeść. Karmienie trwa godzinami. Stresuję się kiedy tylko pomyślę o karmieniu. Czy on/ona będzie w końcu sam/sama jeść? W przedszkolu je sam/a a w domu tragedia. Z podobnymi rozterkami spotyka się część rodziców. Martwią się czy ich dzieci nie będą osłabione, czy dobrze się rozwijają? Czują złość, że dziecko co prawda wszystko zje, ale zajmuje to bardzo dużo czasu i kosztuje wiele nerwów. Sytuacja potrafi być naprawdę Dowiedz się więcej…

O nadpobudliwości słów kilka

Praktyka psychologa pracującego w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej pokazuje, że termin „nadpobudliwość ” bywa nadużywany zarówno przez rodziców, jak i nieco rzadziej,  przez nauczycieli. W ostatnich latach stał się on popularny, ponieważ na rynku wydawniczym pojawiało się wiele publikacji na ten temat o charakterze poradników, najczęściej tłumaczeń prac autorów pracujących w USA. W nomenklaturze naukowej używanej w Europie to, co popularnie nazywamy po amerykańsku, zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, powinniśmy nazywać zespołem hiperkinetycznym z zaburzeniami uwagi.   Rodzice Dowiedz się więcej…