Podstawę ćwiczeń logopedycznych stanowią ćwiczenia aparatu mownego.
Często musza być one wielokrotnie powtarzane, co może powodować uczucie
monotonii. By małe dziecko chętnie pracowało zarówno w gabinecie
logopedycznym, jak i w domu należy urozmaicać i uatrakcyjniać ćwiczenia.
Do zabaw (ćwiczeń) narządów artykulacyjnych można wykorzystać przeróżne
smakołyki. Mogą to być zarówno słodycze, jak i owoce, czy przetwory
mleczne. Atrakcyjność ćwiczeń podnoszą również ciekawe akcesoria.
Przykładowe ćwiczenia.
A/ Wargi
- Silne zaciskanie warg wokół paluszka słonego, węża żelowego.
- Mocne trzymanie wargami żelowych słodyczy i wyciąganie ich przez mocowanie się.
- Odbijanie na kartce papieru ust pomalowanych szminką, kremem czekoladowym.
- Jedzenie długiego palucha, chrupki, marchewki bez pomocy rak (pracują wargi i język).
- Przenoszenie wargami z talerzyka na talerzyk: chrupek, rodzynek.
- Rwanie ustami liści sałaty, wafli.
B/ Język
- Język robi wir w jogurcie, kisielu.
- Język zbiera okruszki: posypki, ciasteczek, kokosu, szczypiorku itp.
- Język dotyka czubkiem miejsc posmarowanych nutellą (np. nad górną, nad dolną wargą, w kącikach ust).
- Lizanie lizaków od dołu do góry.
- Kreślenie językiem zygzaków na talerzu (rozlany kisiel, jogurt, nutella).
- Zlizywanie lub odklejanie z podniebienia (czekolady, chrupki).
- Huśtanie językiem drobnych elementów np. żelowych cukierków.
C/ Zabawy oddechowe
- Wydmuchiwanie baniek mydlanych.
- Nadmuchiwanie baloników, zabawek gumowych.
- Zdmuchiwanie z powierzchni o różnej fakturze: pomponów, piłeczek, ryżu, chrupek, konfetti.
- Dmuchanie na wiatraczki, wstążki papierowe i materiałowe.
- Zabawy z rurką: „burza w szklance wody” – rozlewanie wody przez dmuchanie, przemieszczanie elementów papierowych, piłeczek, rozdmuchiwanie ryżu.
- Dmuchanie na płomień świeczki stojącej lub pływającej (krótko, by zgasła lub długo by nie zgasła).
- Chuchanki: na ręce, na lusterko ( tak by pojawiła się chmurka), do filiżanki, na łyżkę.
D/ Zabawy słuchowe
- Łączenie dźwięku z przedmiotem ( zwierzątka wydające odgłosy, instrumenty muzyczne) lub osobą.
- Wyklaskiwanie, wystukiwanie lub wytupywanie usłyszanego rytmu.
- Zabawy dźwiękonaśladowcze : odtwarzanie odgłosów zwierząt, pojazdów, przedmiotów codziennego użytku.
- Rozpoznawanie cech dźwięków
- wysoki : niski (samolot leci nisko lub wysoko),
- długi : krótki (samochód jedzie długo lub krótko),
- jeden dźwięk : kilka dźwięków (miś skacze raz lub kilka razy),
- szybki lub wolny (pociąg jedzie szybko lub wolno),
- Lokalizowanie przedmiotów wydających dźwięki
- „zabawa w chowanego”,
- szukanie tykającego budzika,
- szukanie grającej pozytywki,
Życzymy smacznej zabawy
i powodzenia w wykonywanych ćwiczeniach.
Logopedzi PPP w Wałbrzychu.