Podstawę ćwiczeń logopedycznych stanowią ćwiczenia aparatu mownego. Często musza być one wielokrotnie powtarzane, co może powodować uczucie monotonii. By małe dziecko chętnie pracowało zarówno w gabinecie logopedycznym, jak i w domu należy urozmaicać i uatrakcyjniać ćwiczenia. Do zabaw (ćwiczeń) narządów artykulacyjnych można wykorzystać przeróżne smakołyki. Mogą to być zarówno słodycze, jak i owoce, czy przetwory mleczne. Atrakcyjność ćwiczeń podnoszą również ciekawe akcesoria.

Przykładowe ćwiczenia.

A/ Wargi

  1. Silne zaciskanie warg wokół paluszka słonego, węża żelowego.
  2. Mocne trzymanie wargami żelowych słodyczy i wyciąganie ich przez mocowanie się.
  3. Odbijanie na kartce papieru ust pomalowanych szminką, kremem czekoladowym.
  4. Jedzenie długiego palucha, chrupki, marchewki bez pomocy rak (pracują wargi i język).
  5. Przenoszenie wargami z talerzyka na talerzyk: chrupek, rodzynek.
  6. Rwanie ustami liści sałaty, wafli.


B/ Język

  1. Język robi wir w jogurcie, kisielu.
  2. Język zbiera okruszki: posypki, ciasteczek, kokosu, szczypiorku itp.
  3. Język dotyka czubkiem miejsc posmarowanych nutellą (np. nad górną, nad dolną wargą, w kącikach ust).
  4. Lizanie lizaków od dołu do góry.
  5. Kreślenie językiem zygzaków na talerzu (rozlany kisiel, jogurt, nutella).
  6. Zlizywanie lub odklejanie z podniebienia (czekolady, chrupki).
  7. Huśtanie językiem drobnych elementów np. żelowych cukierków.

C/ Zabawy oddechowe

  1. Wydmuchiwanie baniek mydlanych.
  2. Nadmuchiwanie baloników, zabawek gumowych.
  3. Zdmuchiwanie z powierzchni o różnej fakturze: pomponów, piłeczek, ryżu, chrupek, konfetti.
  4. Dmuchanie na wiatraczki, wstążki papierowe i materiałowe.
  5. Zabawy z rurką: „burza w szklance wody” – rozlewanie wody przez dmuchanie, przemieszczanie elementów papierowych, piłeczek, rozdmuchiwanie ryżu.
  6. Dmuchanie na płomień świeczki stojącej lub pływającej (krótko, by zgasła lub długo by nie zgasła).
  7. Chuchanki: na ręce, na lusterko ( tak by pojawiła się chmurka), do filiżanki, na łyżkę.


D/ Zabawy słuchowe

  1. Łączenie dźwięku z przedmiotem ( zwierzątka wydające odgłosy, instrumenty muzyczne) lub osobą.
  2. Wyklaskiwanie, wystukiwanie lub wytupywanie usłyszanego rytmu.
  3. Zabawy dźwiękonaśladowcze : odtwarzanie odgłosów zwierząt, pojazdów, przedmiotów codziennego użytku.
  4. Rozpoznawanie cech dźwięków
  • wysoki : niski (samolot leci nisko lub wysoko),
  • długi : krótki (samochód jedzie długo lub krótko),
  • jeden dźwięk : kilka dźwięków (miś skacze raz lub kilka razy),
  • szybki lub wolny (pociąg jedzie szybko lub wolno),
  1. Lokalizowanie przedmiotów wydających dźwięki
  • „zabawa w chowanego”,
  • szukanie tykającego budzika,
  • szukanie grającej pozytywki,

Życzymy smacznej zabawy
i powodzenia w wykonywanych ćwiczeniach.

Logopedzi PPP w Wałbrzychu.