Działalność logopedyczna w PPP w Wałbrzychu


Pomocą logopedyczną w naszej poradni obejmujemy dzieci od pierwszych miesięcy życia. Nie jest wymagane skierowanie, wystarczy zgłosić dziecko do poradni.

Logopedia – to nauka o kształtowaniu właściwej mowy w okresie jej rozwoju i jej doskonaleniu w późniejszym okresie, a także o usuwaniu różnego rodzaju wad i zaburzeń mowy.

Do statutowych zadań logopedy należy:

  • kształtowanie prawidłowej mowy
  • doskonalenie mowy już ukształtowanej
  • usuwanie wad wymowy
  • nauczanie mowy [ mówienia i/lub rozumienia ]; w przypadku jej braku lub utraty
  • usuwanie zaburzeń głosu
  • usuwanie trudności w czytaniu i w pisaniu
  • odkrywanie mocnych stron dziecka


Dzieciom i ich rodzicom świadczymy szeroki wachlarz usług w zakresie:

  • diagnozowania mowy
  • obejmowania terapią indywidualną i/lub grupową
  • opiniowania
  • udzielania porad, przekazywania wskazówek
  • doskonalenia mowy we wszystkich aspektach języka / fonologicznym, leksykalno-semantycznym, składniowym, gramatycznym /
  • korygowania wad wymowy
  • kształtowania umiejętności mówienia i rozumienia mowy
  • wdrażania alternatywnych metod komunikacji
  • likwidowania dysharmonii i zaburzeń rozwojowych
  • usuwania trudności w czytaniu i w pisaniu


Działalność logopedyczna w naszej poradni nie ogranicza się tylko do korygowania zaburzeń mowy lecz równocześnie oddziaływania na pozostałe sfery rozwoju dziecka. Globalne, indywidualne podejście do każdego dziecka wspomaga jego rozwój intelektualny, społeczny, emocjonalny i fizyczny. Terapia logopedyczna polega na wieloaspektowym i kompleksowym podejściu do każdego dziecka.

Kompleksowa diagnoza logopedyczna dziecka obejmuje:

  • wywiad anamnestyczny z rodzicem, rodzicami lub prawnym opiekunem
  • obserwację
  • badanie rozumienia mowy
  • sprawdzenie kompetencji komunikacyjnych
  • badanie sprawności narządów artykulacyjnych, funkcji oddychania, połykania
  • ocenę warunków zgryzowych
  • badanie słuchu
  • badanie słuchu fonematycznego / u dzieci starszych /
  • badanie czytania, pisania / u dzieci starszych /
  • ocenę odruchów / u dzieci najmłodszych /
  • ocenę cech prozodycznych mowy spontanicznej
  • poziom posługiwania się mową opowieściową
  • wstępne badanie lateralizacji
  • ocenę umiejętności odgryzania, gryzienia i żucia


Po badaniu opracowujemy indywidualny program terapii dostosowany do potrzeb i możliwości konkretnego dziecka. Jeśli istnieje taka potrzeba, to zalecamy również konsultację z innym specjalistą:

  • ortodontą
  • neurologiem
  • laryngologiem
  • audiologiem
  • psychiatrą
  • foniatrą
  • endokrynologiem
  • psychologiem
  • pedagogiem


Zaproponowana przez logopedę autorska terapia obejmuje:

  • poprawę sprawności mowy
  • usprawnianie aparatu artykulacyjnego, oddechowego
  • usuwanie błędów artykulacyjnych
  • ćwiczenie artykulacji głosek
  • usprawnianie słuchu fizycznego, fonemowego i fonetycznego
  • ćwiczenie pamięci i uwagi słuchowej
  • kształtowanie kompetencji językowych i komunikacyjnych u dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych


ćwiczenia logopedyczne prowadzone są w formie atrakcyjnych zajęć indywidualnych,  rodzice są najczęściej obecni i mogą bezpośrednio oceniać postępy dziecka oraz uzyskiwać na bieżąco wskazówki do pracy w domu. Częstotliwość spotkań uzależniona jest od rodzaju i stopnia nasilenia zaburzeń mowy dziecka. Rodzic po każdym spotkaniu otrzymuje zestaw ćwiczeń , szczegółowe wskazówki i zalecenia. W czasie terapii wykorzystujemy sprawdzone, nowoczesne metody pozwalające na osiągnięcie optymalnych rezultatów , w jak najkrótszym czasie. Sukces zależy w znacznej mierze od wzajemnej współpracy, na linii dziecko- logopeda- rodzic.

Zajmując się terapią logopedyczna najczęściej mamy do czynienia :

  • z opóźnionym rozwojem mowy
  • z zaburzeniami artykulacyjnymi
  • z niedosłuchem
  • z jąkaniem
  • z zaburzeniami fonacyjnymi
  • z zaburzeniami tempa mowy
  • z brakiem lub zahamowaniem mowy czynnej i/lub biernej
  • ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i w pisaniu


Udzielamy wsparcia i obejmujemy terapią dzieci upośledzone umysłowo, dzieci autystyczne, dzieci z mózgowym porażeniem, dzieci z chorobami genetycznymi, dzieci z ADHD itp.
W ramach profilaktyki:

  • przeprowadzamy przesiewowe badania logopedyczne w placówkach przedszkolnych i szkolnych
  • udzielamy porad, konsultacji rodzicom, uczniom, nauczycielom i opiekunom
  • przeprowadzamy pogadanki, spotkania instruktażowe, warsztaty
  • prowadzimy wykłady
  • przeprowadzamy przesiewowe badani słuchu u dzieci od 6 roku życia


Do pozostałych formy naszej działalności logopedycznej należy:

  • organizowanie i sprawowanie opieki nad praktykami studenckimi
  • prowadzenie szkoleń i prelekcji