Epidemia koronawirusa wywołuje w nas uczucia takie jak lęk, stres i niepewność. Zamknięte szkoły, izolacja od przyjaciół, odwołane wydarzenia. Ta sytuacja jest szczególnie frustrująca dla młodzieży. Nastolatek jest przecież i tak w trudnym okresie rozwoju, już sam proces dorastania jest dla niego bardzo emocjonujący i nieprzewidywalny.

Jak pomóc swoim dzieciom? Reakcja dzieci, nastolatków w dużym stopniu zależy od postawy rodziców. Dzieci doskonale odczuwają nastroje rodziców, przejmują ich lęk. Rodzice nie powinni skupiać się na ciągłym śledzeniu w mediach informacji dotyczących pandemii. Ciągłe skupianie się na tym problemie może nasilać niepokój. Rodzice reagujący ze spokojem stanowią wsparcie dla swoich dzieci. Bardzo ważna jest rzeczowa rozmowa i opieranie się na sprawdzonych faktach dotyczących wirusa. Wiarygodne informacje można znaleźć na stonach UNICEF , Światowa Organizacja Zdrowia, gov.pl.

W czasie epidemii koronowirusa nastolatki mogą przejawiać silniejsze tendencje do popadania w skrajności. Ważne jest, by dać nastolatkom poczucie bezpieczeństwa, pozwolić na wyrażenie emocji, takich jak zdenerwowanie, złość, a także podzielić się z nimi własnymi sposobami na rozładowanie stresu.

Młody człowiek, w okresie dorastania, potrzebuje od czasu do czasu pobyć sam. Zadbajmy o to, aby mógł spędzić chwile w samotności, bez konieczności ciągłego uczestniczenia w życiu domowym. Dajmy mu szansę na posłuchanie siebie samego, na rozmowy z rówieśnikami, na nawiązywanie relacji z tymi osobami, które jego zdaniem są mu teraz potrzebne.

Wielu rodziców, kiedy został wprowadzony stan epidemii zadawało sobie pytanie, jak zatrzyma w domu swoje dziecko, nastolatka. Teraz w obliczu obostrzeń jest to szczególnie trudne. Dla nastolatka, który potrzebuje kontaktu z rówieśnikami, taka przedłużająca się kwarantanna może być szczególnie trudna do zniesienia. Kiedy oznajmuje, że chce wyjść straszenie go chorobą nie zdaje egzaminu. Argumenty mówiące o tym, że może zachorować lub umrzeć zupełne do młodych ludzi nie trafiają. Dla nich w tej chwili to abstrakcja. Warto w takiej sytuacji odwołać się do poczucia odpowiedzialności społecznej, a także wyjątkowej roli, jaką może teraz spełnić nastolatek przestrzegając zaleceń służb sanitarnych. Pozostając w domu może uchronić wiele osób – w tym swoich dziadków czy rodziców – przed utratą zdrowia, a nawet przed śmiercią.

W nowej dla nas wszystkich sytuacji dobrze jest stworzyć schemat dnia obejmujący czas przeznaczony na naukę i czas wolny. Ważne jest zachowanie rutyny. Nastolatkowie sami mogą opracować harmonogram dnia planując czas na naukę, spotkania wirtualne w sieci z przyjaciółmi i czas na prace domowe.

To też czas, który możemy spędzić razem robiąc rzeczy na które w naszej codzienności nie mamy czasu. Może to być: wspólne obejrzenie filmu, programów popularno-naukowych (ważna jest wspólna dyskusja po obejrzeniu filmu, ocena bohaterów, wymiana poglądów  na  temat  wartości),  wspólne  sprzątanie,  gotowanie,  konsumowanie  posiłku, rozmowy przy stole.
 

Polecany artykuł do przeczytania dla nastolatków:

http://www.unicef-koronawirus.pl/psychologia/jak-zadbac-o-samopoczucie-podczas-pandemii/

przygotowała: Bożena Cioruń – pedagog PPP Wałbrzych