DZIECKO DO 12 MIESIĄCA ŻYCIA, CO POWINNO NAS ZANIEPOKOIĆ ?

  Pierwszy rok życia naszej pociechy przynosi wiele ważnych i znaczących zmian – dlatego warto dysponować jakąś wiedzą na ten temat. Warto bacznie śledzić rozwój noworodka, a potem już niemowlęcia. Każdy kolejny dzień, tydzień, miesiąc przynosi nowe, potrzebne umiejętności. Rodzic uważnie obserwujący kolejne etapy rozwoju może wychwycić pewne odstępstwa od normy rozwojowej. Jako neurologopeda i specjalista wczesnego wspomagania – skupię się na tym, co powinno nas zaniepokoić w sferze aktywności dziecka w pierwszych dwunastu miesiącach jego życia.

Pierwszy miesiąc:

  • nadmiernie wygina głowę w tył lub tylko w jedną stronę
  • nie utrzymuje głowy wcale lub tylko przez 1 sekundę
  • porusza w niewielkim stopniu lub porusza intensywnie tylko jedną z kończyn
  • widoczna jest asymetria ruchów i drżenie ciała
  • zaburzony odruch ssania i połykania, nie ssie lub ssanie jest nieekonomiczne
  • brak pojedynczych dźwięków samogłoskopodobnych lub przypominających spółgłoski, szczególnie w stanie zadowolenia
  • nie reaguje na ostre dźwięki
  • nie reaguje na twarz matki lub innej osoby

Drugi miesiąc:

  • głowa opada lub jest nadmiernie wygięta w tył, gdy jest trzymane na rękach
  • nie ssie dłoni ani przedmiotów, które przypadkowo dotkną jego ust
  • nie reaguje na ludzki głos i mowę osoby dorosłej skierowaną wprost do niego
  • nie reaguje na odgłosy, na twarz matki
  • nie głuży
  • nie lubi być dotykane
  • nawet ciche odgłosy powodują u niego niepokój
  • ma nadal problemy ze ssaniem
  • nie uśmiecha się lub płacze, gdy opiekun pochyla się nad nim

Trzeci miesiąc:

  • leżąc na brzuchu nie unosi głowy
  • nie utrzymuje głowy
  • nie tworzy łańcuchów sylabowych, typu [aaaa, oooo, rr]
  • nie reaguje na mowę ludzką
  • ma ubogą mimikę
  • nie odpowiada na uśmiech
  • trudno je uspokoić, często płacze bez wyraźnej przyczyny
  • dłonie ma zaciśnięte w czasie czuwania
  • nie śledzi wzrokiem przedmiotów
  • nie interesuje się najbliższym otoczeniem
  • nie reaguje na dźwięki lub reaguje na nie płaczem

Czwarty miesiąc:

  • nie unosi głowy
  • nie podciąga się
  • zakres głużenia nie poszerza się lub nadal nie głuży
  • nie reaguje na zaczepianie przez dorosłych
  • sprawia wrażenie obojętnego
  • ma nadal ubogą mimikę
  • nie nasłuchuje
  • nie reaguje na zabawki
  • nie reaguje na dźwięki z otoczenia
  • nie uwalnia kciuka /kciuk jest zaciśnięty z pozostałymi palcami/
  • nie bawi się swoimi rączkami
  • nie reaguje ożywieniem na bliskie i znane osoby

Piąty miesiąc:

  • nie unosi głowy lub głowa opada
  • nie reaguje na zasłonięcie twarzy
  • nie reaguje na mowę opiekunów
  • nie gaworzy /brak rytmicznych ciągów, nie wymawia dźwięków przypominających [v, f, th]
  • nie reaguje na obecność innych osób lub matki
  • nie bawi się
  • nie potrafi chwycić zabawki
  • nie sięga do przedmiotu
  • nie nasłuchuje i nie odwraca się w kierunku źródła dźwięku
  • nie koncentruje wzroku na przedmiotach
  • ma przetrwały odruch szukania

Szósty miesiąc:

  • nie kontroluje położenia głowy
  • nie próbuje się przewracać z pleców na brzuch i odwrotnie
  • nie gaworzy
  • nie reaguje na ludzki głos
  • nie przyciąga i nie przytrzymuje przedmiotów
  • jest bierne
  • nie reaguje na muzykę
  • nie chwyta przedmiotów podawanych w dłoń, nie przekłada przedmiotów z ręki do ręki
  • nie poszukuje przedmiotu, który upadł
  • nie patrzy na ludzi

Siódmy miesiąc:

  • nie podpiera się na przedramionach
  • nie unosi ręki leżąc na brzuchu
  • nie pełza
  • nadal nie gaworzy
  • nie patrzy na twarz drugiej osoby
  • występują zaburzenia żucia i połykania
  • nie próbuje zwracać na siebie uwagi
  • nie reaguje na dźwięki
  • nie chwyta przedmiotów w dłonie
  • nie potrafi utrzymać przedmiotu nawet przez chwilę
  • brak chwytu nożycowego
  • nie wyciąga rączek w kierunku przedmiotu
  • nie okazuje zainteresowania  przedmiotami, które są w pobliżu lub które trzyma w rączce
  • ma ubogą mimikę, mało wyraźne emocje
  • nie śledzi przedmiotów, które znikają z jego pola widzenia

Ósmy miesiąc:

  • nie podciąga się do siadu
  • nie potrafi odsłonić zasłoniętej twarzy
  • nie przewraca się z pleców na brzuch
  • nie próbuje pełzać
  • nie powtarza sylab i nie tworzy łańcuchów sylabowych
  • ma wyraźne kłopoty z żuciem
  • nie naśladuje mowy
  • nie moduluje głosem
  • nie reaguje na ludzi
  • nie patrzy na swoje odbicie w lustrze
  • nie potrafi utrzymać przedmiotu w obu rączkach jednocześnie
  • nie sięga po przedmioty nawet te leżące blisko
  • nie reaguje na inne dzieci
  • nie reaguje na bardzo proste polecenia-komunikaty /nie rozumie ich lub nie słyszy/
  • jest bierne, nie sprzeciwia się
  • brak chwytu nożycowego
  • broni się przed kontaktem

Dziewiąty miesiąc:

  • nie siedzi samodzielnie
  • nadal nie gaworzy /nie podwaja sylab/
  • nie „dialoguje”
  • nie interesuje się ludźmi
  • nie rozgląda się, nawet wtedy gdy ma do tego okazję
  • brak chwytu pęsetkowego
  • nie wskazuje na przedmioty i nie dąży do tego, aby je otrzymać
  • nie rozumie lub nie słyszy poleceń
  • nie okazuje zainteresowania innymi dziećmi
  • unika zabaw lub reaguje płaczem, gdy dorosły je inicjuje

Dziesiąty miesiąc:

  • nie podnosi się do siadu
  • nie reaguje na ludzką mowę
  • nie powtarza sylab, nie gaworzy nadal
  • nie lubi bliskich kontaktów, unika ich
  • nie reaguje na widok człowieka
  • nie reaguje na ludzką mowę
  • nie reaguje na muzykę
  • nadal brak chwytu pęsetkowego
  • nie potrząsa i nie uderza przedmiotami
  • nie jest w stanie utrzymać przedmiotu
  • nie próbuje wkładać przedmiotów do pojemników
  • nie uczestniczy w inicjowanych przez dorosłego zabawach /odsuwa dłonie lub płacze/
  • zapytane nie poszukuje wzrokiem przedmiotu lub osoby

Jedenasty miesiąc:

  • nie utrzymuje równowagi w siadzie
  • nie raczkuje
  • nie gaworzy, nie wypowiada sylab
  • nie interesuje się innymi ludźmi
  • nie poszukuje zabawek
  • nie wskazuje
  • nie lubi zabaw paluszkowych, wyraźnie ich unika
  • brak chwytu szczypcowego
  • nie jest zainteresowane przedmiotami
  • nie poszukuje przedmiotu, który został schowany
  • nie potrafi bawić się klockami /stukać nimi, budować wieży/

Dwunasty miesiąc:

  • nie raczkuje
  • brak reakcji równowagi w pozycji siedzącej
  • nie naśladuje mowy dorosłych
  • nie zwraca się do opiekunów znaczeniowo
  • nie gaworzy /!/
  • nie rozumie lub nie słyszy poleceń
  • nie wchodzi w kontakty z innymi dziećmi ani ich nie obserwuje
  • brak chwytu szczypcowego
  • nie manipuluje przedmiotami, nie chwyta ich
  • nie naśladuje znanych czynności

Wszystkie opisane zachowania lub umiejętności mogą pojawiać się zarówno z wyprzedzeniem jak i opóźnieniem, które wynikają z różnych powodów oraz innych czynników. Warto obserwować i stymulować dziecko, wchodzić z nim w kontakt na każdym etapie jego rozwoju.

Przygotowała – logopeda  A.S-K