Praktyczny kącik logopedyczny nr 6
Kącik malucha
Zabawy usprawniające wargi.
„Gdy maluch silnie wargi ma,
To oddycha nosem i zamkniętą buzię ma”
Cel zabaw.
- usprawnianie warg,
- usprawnianie mięśnia okrężnego,
- wydłużanie fazy wydechowej,
Zabawa nr 1
Słodkie kolorowe całuski
- posmaruj wargi : miodem, kremem czekoladowym, balsamem do ust,
- odbij na kartce papieru tzw. pieczątki (karta między wargami),
Zabawa nr 2
Puszczanie baniek
- różnej wielkości – małe bańki, duże talerze bańkowe, bańki miecze,
Zabawa nr 3
Korek plastikowy od szampana
- wciąganie korka (między zębami, z objęciem wargowym),
- odgłos otwieranej butelki,
Zabawa nr 4
„Odgłosy warg”
- cmokanie,
- parskanie,
- wibracja (np. samochodzik),
- rybka (wysunięte wargi otwierają się i zamykają się),
Zabawa nr 5
Wargi i instrumenty.
Dmuchanie w
- flet,
- gwizdek,
- harmonijkę, organki,
- trąbkę (lub tubę z ręcznika papierowego)
Zabawa nr 6
Słodkie zabawy wargowe.
Wciąganie
- ugotowanego makaronu (typu spaghetti),
- żelowych makaroników,
Praktyczny kącik logopedyczny nr 7
Rozróżnianie głosek dźwiękowych i bezdźwięcznych
Cel zabaw
- ćwiczenia słuchu fonematycznego,
- usprawnianie wiązadeł głosowych,
- ćwiczenia aparatu artykulacyjnego,
Zabawa nr 1
Wymawianie głosek dźwięcznie i bezdźwięcznie.
Połóż rękę na szyi, krtani
- mówimy głoski na zmianę dźwięcznie (głośno) , bezdźwięcznie (cicho),
propozycje
- b – p,
- g – k,
- w – f,
- d – t,
Proponuję wykorzystać graficzny schemat ułatwiający różnicowanie głosek (dźwięcznie, bezdźwięcznie).
Legenda:
Linia falista – głoska dźwięczna (głośno)
Linia prosta – głoska bezdźwięczna (cicho).

Zabawa nr 2
Jest nie ma ( słuch + czucie).
Wymawianie samogłosek (a,o,u,e,y,i) – na zmianę głośno – cicho
Można wykorzystać tabelę-ilustrację z Zabawy nr 1.
Zabawa nr 3
Zagadki na głoski dźwięczne i bezdźwięczne.
Gdy wymawiamy głoski dźwięczne np. b, d, g, w, z, ż dziecko rysuje linię falistą.
Gdy wymawiamy głoski bezdźwięczne np. p, t, k, f, s, sz dziecko rysuje linię prostą.
Zabawa nr 4
Literki na motorze.
Odczytaj literki na motorze – odczytywanie liter ze wspomaganiem na krtani podczas realizacji głosek dźwięcznych.
F – W, W – F, K – G, G – K, T – D, D – T, Z – S, S – Z.
Kącik przygotowała – logopeda PP Wałbrzych