GŁOSKA [r] … nie jest brrry. Część pierwsza

ĆWICZENIA WSTĘPNE:

-usta otwarte, oblizujemy czubkiem języka górną, a następnie dolną wargę (od kącika do kącika, coraz szybciej)

-wysuwamy i wsuwamy czubek języka przez lekko zwarte zęby

-wysuwamy z ust czubek języka:

    * usta ułożone jak do [u] = wąski czubek języka

    * usta ułożone jak do [e] = szeroki czubek języka

-usta szeroko otwarte, szeroki czubek języka przyklejony do wewnętrznej krawędzi górnych zębów (utrzymujemy tak ułożony czubek języka przez kilka sekund)

-usta bardzo szeroko otwarte, czubkiem języka uderzamy o górne, wewnętrzne dziąsła za górnymi zębami, żuchwa nie może się poruszać

-kawałeczek papieru (może być lekko zwilżony) przyklejamy za górnymi, przednimi zębami, czubkiem szerokiego czubka języka dotykamy papierka i mocno wydychając powietrze przez szeroko otwarte usta – zdmuchujemy papierek

-usta bardzo szeroko otwarte, szeroki czubek języka układamy za górnymi zębami – szybko i delikatnie wymawiamy [t t t t t t…], staramy się nie poruszać żuchwą

-następnie w ten sam sposób wymawiamy [d d d d d d…], [td td td td….] – usta szeroko otwarte, żuchwa opuszczona nieruchoma

MATERIAŁ WYRAZOWY:

tran, tron,tren, troje, trójka, trochę, trudny, trampki, trawa, tramwaj, truskawka, trąbka, trójkąt

droga, dres, drut, dren, drąg, drabina, drewno, druk, drobny, drewniany, drużyna, drużynowy, drewniaki

trudna droga, drobny druk, druga strona, drewniany wiatrak

ZDANIA DO POWTARZANIA LUB CZYTANIA NA GŁOS:

Na strychu wisi futro.

Siostra kupiła truskawki.

Na drodze leży drut.

Po futrynie truchta biedronka.

Strażak niesie drabinę.

UWAGA:

wymawiając [t] , [d]  staramy się układać szeroki czubek języka za górnymi zębami i bardzo mocno wydmuchiwać powietrze

ZABAWY DŹWIĘKONAŚLADOWCZE (najlepiej powtarzać je w ruchowej zabawie):

-zawołanie woźnicy [prrry…]

-jest zimno [brrry…]

-dzwonek [drrry…]

-warczenie psa [wrrry…]

-łamanie gałęzi [trrrach]

-wrony, kruki, gawrony [krrra, krrra…]

-pojazd [brrrum, brrrum]

-trąbka [tratata, tratata]

-lot ptactwa, samolotu [frrru, frrru…]

-ćwierkanie [ćwirrr, ćwirrr…]

-świnka [chrrrum, chrrrum…]

-chrapanie [chrrry…chrrry….]

-szorowanie [szurrru, szurrru…]

-chrupanie [chrrrup, chrrrup…]

-mruczenie kota [mrrry, mrrry…]

DODATKOWE ĆWICZENIA:

-parskanie, wibrowanie wargami

-energiczne pionowe poruszanie warg bokiem palca (wariant dla tych, którzy nie potrafią parskać, wibrować wargami)

-parskanie wargami z szerokim czubkiem języka wsuniętym między wargi

ZABAWA DODATKOWA:

Mów jak robot [tttt….], [dddd…], [td, td, td…], [tra, tro, tru, tre, try], [dra, dro, dru, dre, dry].

Robot mówi coraz szybciej J. Spróbuj.

Mocno wydychaj powietrze, pamiętaj czubek języka u góry.

ZAGADKI:

 Podarte ma ubranie, uwielbia w polu stanie.

 Boją się go wszystkie wróbelki – bo myślą, że to pan straszny i wielki.

                                                       /strach na wróble/

Dziewczynka ta rodziców ma tych samych co ja.

Czasem sobie dokuczamy, ale bardzo się kochamy.

                                                      /siostra/

Pojawia się pierwsza na wiosennej łączce.

Choć chłodno na dworze, ogrzewa ją słońce.

Łatwo zauważysz między listeczkami

jej czerwony płaszczyk z czarnymi kropkami.

                                                      /biedronka/

Cienkie i zielone listki z ziemi wyrastają.

Wszystkie krowy i baranki chętnie ją zjadają.

                                                    /trawa/

Na latanie jest za duży, za to szybko biega.

Podobno głowę w piasek chowa, gdy się ukryć trzeba.

                                                     /struś/

Pędzi drogą na sygnale samochód czerwony.

Już dojechał do pożaru! Ogień ugaszony!

                                                    /wóz strażacki/

Wygląda jak gdyby stał na jednej nodze.

Zawsze o czymś mówi kierowcom na drodze.

Jeden ich ostrzega, drugi informuje,

a inny właściwy kierunek wskazuje.

                                        /znak drogowy/

Co przegania chmury, rusza gałązkami.

Sprawia, że wiatraki kręcą ramionami.

                                        /wiatr/

A NA ZAKOŃCZENIE:

przygotuj kredki, kartki i posłuchaj wierszyka…..

                      MAŁA NUDA

Nuda w kącie się schowała – taka się zrobiła mała!

Trzeba mamę ucałować i coś dla niej narysować… 🙂

                                                                                  Logopeda A.S-K