GŁOSKA [r] … nie jest brrry. Część pierwsza
ĆWICZENIA WSTĘPNE:
-usta otwarte, oblizujemy czubkiem języka górną, a następnie dolną wargę (od kącika do kącika, coraz szybciej)
-wysuwamy i wsuwamy czubek języka przez lekko zwarte zęby
-wysuwamy z ust czubek języka:
* usta ułożone jak do [u] = wąski czubek języka
* usta ułożone jak do [e] = szeroki czubek języka
-usta szeroko otwarte, szeroki czubek języka przyklejony do wewnętrznej krawędzi górnych zębów (utrzymujemy tak ułożony czubek języka przez kilka sekund)
-usta bardzo szeroko otwarte, czubkiem języka uderzamy o górne, wewnętrzne dziąsła za górnymi zębami, żuchwa nie może się poruszać
-kawałeczek papieru (może być lekko zwilżony) przyklejamy za górnymi, przednimi zębami, czubkiem szerokiego czubka języka dotykamy papierka i mocno wydychając powietrze przez szeroko otwarte usta – zdmuchujemy papierek
-usta bardzo szeroko otwarte, szeroki czubek języka układamy za górnymi zębami – szybko i delikatnie wymawiamy [t t t t t t…], staramy się nie poruszać żuchwą
-następnie w ten sam sposób wymawiamy [d d d d d d…], [td td td td….] – usta szeroko otwarte, żuchwa opuszczona nieruchoma
MATERIAŁ WYRAZOWY:
tran, tron,tren, troje, trójka, trochę, trudny, trampki, trawa, tramwaj, truskawka, trąbka, trójkąt
droga, dres, drut, dren, drąg, drabina, drewno, druk, drobny, drewniany, drużyna, drużynowy, drewniaki
trudna droga, drobny druk, druga strona, drewniany wiatrak
ZDANIA DO POWTARZANIA LUB CZYTANIA NA GŁOS:
Na strychu wisi futro.
Siostra kupiła truskawki.
Na drodze leży drut.
Po futrynie truchta biedronka.
Strażak niesie drabinę.
UWAGA:
wymawiając [t] , [d] staramy się układać szeroki czubek języka za górnymi zębami i bardzo mocno wydmuchiwać powietrze
ZABAWY DŹWIĘKONAŚLADOWCZE (najlepiej powtarzać je w ruchowej zabawie):
-zawołanie woźnicy [prrry…]
-jest zimno [brrry…]
-dzwonek [drrry…]
-warczenie psa [wrrry…]
-łamanie gałęzi [trrrach]
-wrony, kruki, gawrony [krrra, krrra…]
-pojazd [brrrum, brrrum]
-trąbka [tratata, tratata]
-lot ptactwa, samolotu [frrru, frrru…]
-ćwierkanie [ćwirrr, ćwirrr…]
-świnka [chrrrum, chrrrum…]
-chrapanie [chrrry…chrrry….]
-szorowanie [szurrru, szurrru…]
-chrupanie [chrrrup, chrrrup…]
-mruczenie kota [mrrry, mrrry…]
DODATKOWE ĆWICZENIA:
-parskanie, wibrowanie wargami
-energiczne pionowe poruszanie warg bokiem palca (wariant dla tych, którzy nie potrafią parskać, wibrować wargami)
-parskanie wargami z szerokim czubkiem języka wsuniętym między wargi
ZABAWA DODATKOWA:
Mów jak robot [tttt….], [dddd…], [td, td, td…], [tra, tro, tru, tre, try], [dra, dro, dru, dre, dry].
Robot mówi coraz szybciej J. Spróbuj.
Mocno wydychaj powietrze, pamiętaj czubek języka u góry.
ZAGADKI:
Podarte ma ubranie, uwielbia w polu stanie.
Boją się go wszystkie wróbelki – bo myślą, że to pan straszny i wielki.
/strach na wróble/
Dziewczynka ta rodziców ma tych samych co ja.
Czasem sobie dokuczamy, ale bardzo się kochamy.
/siostra/
Pojawia się pierwsza na wiosennej łączce.
Choć chłodno na dworze, ogrzewa ją słońce.
Łatwo zauważysz między listeczkami
jej czerwony płaszczyk z czarnymi kropkami.
/biedronka/
Cienkie i zielone listki z ziemi wyrastają.
Wszystkie krowy i baranki chętnie ją zjadają.
/trawa/
Na latanie jest za duży, za to szybko biega.
Podobno głowę w piasek chowa, gdy się ukryć trzeba.
/struś/
Pędzi drogą na sygnale samochód czerwony.
Już dojechał do pożaru! Ogień ugaszony!
/wóz strażacki/
Wygląda jak gdyby stał na jednej nodze.
Zawsze o czymś mówi kierowcom na drodze.
Jeden ich ostrzega, drugi informuje,
a inny właściwy kierunek wskazuje.
/znak drogowy/
Co przegania chmury, rusza gałązkami.
Sprawia, że wiatraki kręcą ramionami.
/wiatr/
A NA ZAKOŃCZENIE:
przygotuj kredki, kartki i posłuchaj wierszyka…..
MAŁA NUDA
Nuda w kącie się schowała – taka się zrobiła mała!
Trzeba mamę ucałować i coś dla niej narysować… 🙂
Logopeda A.S-K