- Prowokowanie samodzielnych wypowiedzi np. co robiłeś dzisiaj rano?, jak chciałabyś spędzić niedzielę?, jakie zabawy najbardziej lubisz?, co można ułożyć z klocków?
- Rozwijanie wypowiedzi poprzez prowokowanie myślenia przyczynowo-skutkowego, np. co mogło się tu wydarzyć?, dlaczego tak się stało?, co może wydarzyć się potem?
- Określanie związku przedmiotu z czynnością, z funkcją np. lodówka-chłodzenie, zamrażanie; stół- jedzenie, pisanie; kuchenka-gotowanie, smażenie
- Zabawa „Szukaj a znajdziesz” – dziecko chowa przedmiot, dorosły szuka przedmiotu, dziecko opisuje miejsce np. jest to w tym pokoju, między oknem a kanapą, jest to małe i kolorowe. Drugi wariant zabawy polega na tym, że dziecko wybiera przedmiot z pola widzenia i opisuje go rodzicowi, który odgaduje co to za przedmiot np. jest to w każdym pomieszczeniu, jest płaskie, jest na górze /sufit/.
- Zabawa w kończenie zdań np. Gdybym był czarodziejem.… . Gdybym umiała latać…. /dziecko kończy zdanie/.
- Tworzenie inscenizacji według własnego pomysłu np. tworzenie dialogów /dialog przedmiotów – zabawek, pluszaków, naczyń/.
- Zabawa w określanie emocji swoich i innych osób np. jaki masz dzisiaj nastrój?, co czujesz?, jak spostrzegasz tego bohatera bajki – jaki on jest, co czuł? Wspólne oglądanie zdjęć np. z rodzinnego albumu – dziadziuś miał ciemne włosy i był na tym zdjęciu bardzo radosny.
- Nadawanie tytułów. Dziecko widzi ilustrację, obraz, widok, zdjęcie – pytamy: jaki tytuł pasuje?
- Zabawa w szukanie „ Ciepło-zimno”. Stosowanie określeń np. zimno, zimniej, bardzo zimno, lodowato, ciepło, cieplej, bardzo ciepło, upał
- 10.Wzbogacanie pojęć – określanie nazwy ogólnej grupy przedmiotów, rozszerzanie słownika np. pieczywo= bułka, chleb, rogal, weka; owoce= jabłko, gruszka, banan, ananas; pojazdy= samochód, autobus, pociąg, samolot. Klasyfikowanie i uogólnianie. Tu: np. wymień owoce; albo nazwij jednym słowem, co to jest – szafa, regał, stolik, krzesło? /meble/
- Układanie zdań z wykorzystaniem słów np. dom-drzewo /dziecko układa zdanie/; np. Obok starego domu rosło wysokie drzewo. Potem zmiana dziecko podaje słowa, my układamy zdanie.
- Dobieranie określeń – jaki, jaka, jakie? może być np. stół – stary, wysoki, niski, drewniany, zabytkowy, niski, uszkodzony… Nazywanie czynności np. co dzieci mogą robić na placu zabaw? /rozmawiać, huśtać się, śmiać się, biegać, odpoczywać…/.
- Konstruowanie dalszego ciągu wydarzeń do przeczytanego opowiadania, bajki np. co było dalej?, jak potoczyły się losy bohaterów?
- Tworzenie i układanie własnej bajki, opowiadania lub historyjki. Dziecko opowiada, potem może zrobić np.ilustracje do swojej opowieści.
Przygotowała – logopeda A.S-K