1. Prowokowanie samodzielnych wypowiedzi np. co robiłeś dzisiaj rano?, jak chciałabyś spędzić niedzielę?, jakie zabawy najbardziej lubisz?, co można ułożyć z klocków?
  2. Rozwijanie wypowiedzi poprzez prowokowanie myślenia przyczynowo-skutkowego, np. co mogło się tu wydarzyć?, dlaczego tak się stało?, co może wydarzyć się potem?
  3. Określanie związku przedmiotu z czynnością, z funkcją np. lodówka-chłodzenie, zamrażanie; stół- jedzenie, pisanie; kuchenka-gotowanie, smażenie
  4. Zabawa „Szukaj a znajdziesz” – dziecko chowa przedmiot, dorosły szuka przedmiotu, dziecko opisuje miejsce np. jest to w tym pokoju, między oknem a kanapą, jest to małe i kolorowe. Drugi wariant zabawy polega na tym, że dziecko wybiera przedmiot z pola widzenia i opisuje go rodzicowi, który odgaduje co to za przedmiot np. jest to w każdym pomieszczeniu, jest płaskie, jest na górze /sufit/.
  5. Zabawa w kończenie zdań np. Gdybym był czarodziejem.… . Gdybym umiała latać…. /dziecko kończy zdanie/.
  6. Tworzenie inscenizacji według własnego pomysłu np. tworzenie dialogów /dialog przedmiotów – zabawek, pluszaków, naczyń/.
  7. Zabawa w określanie emocji swoich i innych osób np. jaki masz dzisiaj nastrój?, co czujesz?, jak spostrzegasz tego bohatera bajki – jaki on jest, co czuł? Wspólne oglądanie zdjęć np. z rodzinnego albumu – dziadziuś miał ciemne włosy i był na tym zdjęciu bardzo radosny.
  8. Nadawanie tytułów. Dziecko widzi ilustrację, obraz, widok, zdjęcie – pytamy: jaki tytuł pasuje?
  9. Zabawa w szukanie „ Ciepło-zimno”. Stosowanie określeń np. zimno, zimniej, bardzo zimno, lodowato, ciepło, cieplej, bardzo ciepło, upał
  10. 10.Wzbogacanie pojęć – określanie nazwy ogólnej grupy przedmiotów, rozszerzanie słownika np. pieczywo= bułka, chleb, rogal, weka; owoce= jabłko, gruszka, banan, ananas; pojazdy= samochód, autobus, pociąg, samolot. Klasyfikowanie i uogólnianie. Tu: np. wymień owoce; albo nazwij jednym słowem, co to jest – szafa, regał, stolik, krzesło? /meble/
  11. Układanie zdań z wykorzystaniem słów np. dom-drzewo /dziecko układa zdanie/; np. Obok starego domu rosło wysokie drzewo. Potem zmiana dziecko podaje słowa, my układamy zdanie.
  12. Dobieranie określeń – jaki, jaka, jakie? może być np. stół – stary, wysoki, niski, drewniany, zabytkowy, niski, uszkodzony… Nazywanie czynności np. co dzieci mogą robić na placu zabaw? /rozmawiać, huśtać się, śmiać się, biegać, odpoczywać…/.
  13. Konstruowanie dalszego ciągu wydarzeń do przeczytanego opowiadania, bajki np. co było dalej?, jak potoczyły się losy bohaterów?
  14. Tworzenie i układanie własnej bajki, opowiadania lub historyjki. Dziecko opowiada, potem może zrobić np.ilustracje do swojej opowieści.

Przygotowała – logopeda A.S-K