- Rodzic mówi dowolne lub z danej kategorii słowa. Dziecko słucha i stara się je zapamiętać. Przykładowo: „chmura, deszcz, parasol”; „rower, widelec, książka”. Następnie dziecko np. liczy do 10, wykonuje pięć przysiadów – potem odtwarza z pamięci słowa, które rodzic wymienił. Najlepiej zacząć zabawę od trzech słów do zapamiętania, potem stopniowo zwiększać ich ilość.
- Do woreczka lub nieprzeźroczystej reklamówki wkładamy kilka drobnych zabawek, każdą zabawkę nazywamy i oglądamy przynajmniej dwukrotnie. Zadanie polega na wykonaniu przez dziecko polecenia np. „proszę daj mi auto”, „wyjmij misia”. Następnie rozbudowujemy polecenia np. „wyciągnij misia, auto i piłeczkę”. Staramy się przestrzegać kolejności – dziecko powinno wyciągać zabawki-przedmioty po kolei. Zadanie utrudniamy, dodając kolejne elementy np. „wyciągnij żółtego misia i niebieskie autko”, „daj mi najmniejszą piłeczkę i największe auto”.
- Należy przygotować kilka obrazków. Najpierw nazywamy desygnaty przedstawione na obrazkach /nazywamy obrazki/. Następnie zakrywamy, tasujemy obrazki. Kierujemy do dziecka polecenia np. „znajdź i ułóż: kota, dom.”, potem dodajemy więcej słów „ znajdź i ułóż: auto, sowę, balon, misia”. Dziecko musi zapamiętać liczbę i kolejność podanych przez nas słów. Odwracając kolejne obrazki musi pamiętać czego szuka na obrazkach.
- Opowiadamy historyjkę np. o Misiu, który poszedł do lasu; nazywamy i w wariancie trudniejszym demonstrujemy czynności, które Misiu robił w czasie wycieczki np. szedł, biegł, przedzierał się, przystanął, rozglądał się, wąchał, obserwował, wspinał się, opalał się, zrywał kwiatki, łamał gałęzie, zbierał szyszki. Wszystko zależy od waszej pomysłowości i inwencji. Po opowiedzeniu historyjki pokazujemy ruchem dwie, trzy czynności lub je nazywamy. Mówimy lub pokazujemy np. „Misiu szedł, skakał, wąchał” – dziecko ma odtworzyć we właściwej kolejności wymienione przez nas czynności. Potem możemy zamienić się rolami – dziecko wymienia lub naśladuje czynności, a my je odtwarzamy.
- Przygotowujemy kolorowe kredki, klocki, klamerki itp. Formułujemy polecenie: „daj czerwoną kredkę i niebieski klocek”. Dziecko wykonuje zadanie. Potem możemy zamienić się rolami, dziecko formułuje polecenie dla nas. W trudniejszym wariancie możemy rozbudować polecenie np. „połóż zieloną klamerkę obok żółtego i czerwonego klocka”.
- Dorosły mówi zdanie np. „ W koszyku były gruszki, jabłka i śliwki.” Po chwili powtarza początek zdania „W koszyku były….” – dziecko kończy zdanie. Wariant trudniejszy to bardziej złożone zdania np.” W zielonym koszyku leżały trzy dojrzałe gruszki, dwa jabłka i cztery fioletowe śliwki”. Dorosły rozpoczyna zdanie „W zielonym koszyku leżały…”lub zdaje pytanie „ Co leżało w zielonym koszyku?”
- Pokazujemy dziecku jakiś przedmiot, potem wymieniamy jego cechy np. szafa – nowoczesna, wysoka, pojemna, głęboka, z szufladami. Dziecko odtwarza z pamięci w kolejności określenia dotyczące szafy. Inny wariant – opisujemy kilka przedmiotów i mówimy co to jest – potem opisujemy wybrany jeden przedmiot, a dziecko odgaduje który przedmiot opisujemy.
Przygotowała – logopeda A.S-K.