Praktyczny kącik logopedyczny nr 8

Kącik malucha.

Zabawy słownikowe „zwierzątka”.

„Drogie dzieci, czy Wy wiecie ile zwierząt jest na świecie”?

Cel zabaw:

  • aktywizacja mowy,
  • wzbogacanie słownictwa czynnego,
  • usprawnianie funkcji wzrokowych i słuchowych,
  • aktywizacja lewej półkuli mózgowej,
  • usprawnianie manualne.

Zabawa nr 1

Zabawa dźwiękonaśladowcza „ECHO”.

Powtarzanie za dorosłym wyrażeń dźwiękowych.

a/ co słychać na wsi,

bee bee – dziecko powtarza,

hau  hau – dziecko powtarza,

i-ha i-ha – dziecko powtarza,

kwa kwa – dziecko powtarza,

b/ co słychać na łące,

cyt cyt – dziecko powtarza,

bzz bzz – dziecko powtarza,

kum kum  – dziecko powtarza,

c/ co słychać w lesie,

ku ku  – dziecko powtarza,

u-hu  u-hu – dziecko powtarza,

kra kra – dziecko powtarza,

Zabawę można urozmaicać poprzez powtarzanie dźwięków tak jak robi to echo najpierw głośno potem coraz ciszej.

Zabawa nr 2

Sekwencje wzrokowe.

Wykorzystanie podwójnych figurek zwierząt lub obrazków je przedstawiających (np. memory).

Układanie sekwencji obrazków złożonych z 3 elementów od lewej do prawej strony np.:

a/ krowa- kura – pies – krowa – kura – pies,

b/ koń – kot – pies – koń – kot – pies

Jeżeli zadanie jest za trudne można rozpocząć od 2 elementów np.

– kot – pies – kot – pies,

Zabawa nr 3

Sekwencje słuchowe.

Wykorzystanie przedmiotów z zadania nr 2 figurek zwierząt lub obrazków typu memory.

a/ ułóż po kolei to co słyszysz np.

krowa – kot – pies,

koń – owca – kura,

b/ włóż do pudełka to co słyszysz

– podanie sekwencji, mogą być wyrażenia dźwiękonaśladowcze np. hau  – miau – koko,

c/ można poprosić dziecko by powtórzyło usłyszane sekwencje.

Praktyczny kącik logopedyczny nr 9

Kącik malucha.

Zabawy słownikowe „kolory”.

„Czerwony, zielony, żółty, niebieski nie lubię Tereski”

Cel zabaw:

  • wzbogacanie słownictwa,
  • utrwalanie nazw kolorów,
  • ćwiczenia funkcji wzrokowych i słuchowych,
  • aktywizacja lewej półkuli mózgowej,
  • usprawnianie manualne.

Zabawa nr 1

Generalizacja. Uczenie kolorów rozpoczynamy od czterech podstawowych kolorów w podanej kolejności: czerwony, zielony, żółty, niebieski.

a/ do zabawy potrzebne są w tych kolorach pudełka, miseczki lub kartki papieru.

Zadaniem dziecka jest układanie przedmiotów jednego koloru (klocki, klamerki, nakrętki do butelek) do tego samego koloru.  Np. czerwony klocek, czerwona klamerka, czerwona nakrętka do czerwonego pudełka. Za każdym razem wymawiamy nazwę koloru skierowaną do odpowiedniego przedmiotu.

b / wyszukiwanie odpowiednich kolorów

– podaj mi klocek czerwony,

– czy masz coś na sobie zielonego,

– co jest w pokoju koloru żółtego itd.

Zabawa nr 2

Sekwencje wzrokowe.

Wykorzystanie klocków, klamerek, nakrętek do butelek.

Układanie sekwencji kolorowych przedmiotów np.

a/ czerwona klamerka – zielona klamerka – żółta klamerka – niebieska klamerka,

Dziecko tworzy te same sekwencje kolorów.

b/ klamerki w sekwencjach kolorów możemy doczepić np. do kartonu, sznurka.

c/ budujemy wieżę z klocków z zachowaniem sekwencji kolorów itd. 

Zabawa nr 3

Sekwencje słuchowe.

Wykorzystanie klocków, klamerek , nakrętek do butelek, pudełek i misek kolorowych.

a/ ułóż po kolei to co słyszysz np.

np. czerwony – zielony – żółty,

np. żółty – niebieski – czerwony,

b/ włóż do odpowiednich pudełek to co usłyszysz np.  żółty – czerwony – niebieski.

c/ powtórz co usłyszysz – po kolei:

np. żółty – czerwony,

np. czerwony – niebieski.

Kącik prowadzi – logopeda PPP Wałbrzych