Praktyczny kącik logopedyczny

Propozycja zabaw – dzień 1. KĄCIK MALUCHA.

Kochane maluchy  – zapraszam do zabawy z piórkiem.

„Każdy w domu piórko ma, albo jedno, albo dwa” – albo te które dostaliście ode mnie w prezencie.

Cele zabaw:

  • utrwalanie słownictwa,
  • aktywizacja mowy,
  • usprawnianie manualne,
  • aktywizacja półkul mózgowych,
  • usprawnianie oddechu,
  • rozluźnienie mięśniowe,

Zabawa nr 1

Piórko trzymaj  najpierw w prawej ręce, potem w lewej.

a/ obrysowujemy i nazywamy części ciała: głowa, oczy, uszy, usta, brwi, rzęsy, szyja, włosy itd.,

b/ obrysowujemy części ciała rodzic, zabawek, (miś, lala),

c/ obrysowujemy i nazywamy przedmioty w otoczeniu (kubek, talerz, stół, łyżkę itd.)

Zabawa nr 2.

Zabawa oddechowa

a/ zdmuchiwanie piórka z różnych powierzchni – dłoń, stół, tacka, talerz,

b/ wydmuchiwanie piórka  – np.  z kubka, miski,

c/ umieszczamy piórko w rurce plastikowej (krótka, długa) – dmuchamy przez rurkę w kierunkach pionowo (góra),  poziomo (przód). 

.

Propozycja zabaw – dzień 2. Zabawy klamerkowe

„Jeden, dwa , trzy” – dziecko klamerki liczy.

Cele zabaw:

  • generalizacja (kolory), usprawnianie mowy,
  • ćwiczenia motoryki małej,
  • usprawnianie koordynacji wzrokowo ruchowej,
  • aktywizacja półkulowa.

Zabawa nr 1

Przyporządkowywanie klamerek (kolorowych) do odpowiedniego koloru.

a/ doczepiamy klamerki do odpowiedniej wycinanki (kolor do koloru),

b/ doczepiamy klamerki do odpowiedniej wycinanki (kolor do koloru),

c/ doczepianie klamerek do kolorowych miseczek,

Zabawa nr 2

Klamerkowe konstrukcje.

a/ układamy z klamerek samogłoski – A, O, U, I, V,

b/ układamy z klamerek cyfry – 1,2,3,4, itd.

c/ układamy z klamerek figury np. koło, prostokąt, trójkąt,

Zabawa nr 3

Klamerki – szczypczyki

a/ chwytanie klamerką kolorowych kartek, pomponów, małych przedmiotów itd.

Propozycja zabaw – dzień 3. Dzieciaczki  (sz) ćwiczące zalecam ćwiczenia utrwalające.

  • Co szumi?  – rodzic wypowiada zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz

Szumi morze – szszsz…

Szumi wiatr – szszsz…

Szumi woda – szszsz…

Szumi las – szszsz…

Szumią drzewa – szszsz…

Szumią liście – szszsz…

Szumię ja – szszsz…

Szumisz ty – szszsz…

Szumi mama – szszsz…

Szumi tata – szszsz

Szumi miś – szszsz…

  •  Mówimy razem – dziecko wybrzmiewa głoskę sz, a rodzic  wypowiada pozostałą część wyrazu.

Na początku wyrazu:

sz – minka, sz – mata, sz – pak,

sz – pilka, sz – pital, sz – patułka,

sz – katułka, sz – pulka, sz – koła,

sz – kielet, sz – kiełko, sz – klanka,

sz – tuka, sz – kło, sz – kodnik,

sz – lak, sz – loch, sz – ron,

sz – mer, sz – nur, sz – nurek,

sz – nurówka, sz – para, sz – paragi,

sz – protki, sz – klarnia, sz – klany

Na końcu wyrazu :

tu – sz, ko – sz, kalo – sz,

my – sz, afi – sz, fini – sz,

gula – sz, tu – sz, klo – sz,

baga – ż, banda – ż, figla – rz,

je – ż, kalenda – rz, kołnie – rz,

nó – ż, kucha – rz, pieka – rz,

młyna – rz, tale – rz, wą – ż,

pióropu – sz, ry – ż, gara – ż,

maryna – rz, piep – rz, ku – rz

Głoska rz (ż) traci na końcu wyrazu dźwięczność i wypowiada się ją jak sz

  •  Mały – duży – rodzic  wypowiada zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz:

Mały Tomek, duży Toma – sz.

Mały Miłek, duży Miło – sz.

Mały Darek, duży Dariu – sz.

Mały Tymek, duży Tymoteu – sz.

Mały Arek, duży Arkadiu – sz.

Mały Grześ, duży Grzego – rz.

Mały Mati, duży Mateu – sz.

Mały Irek, duży Ireneu – sz.

Mały Tadzio, duży Tadeu – sz.

Mały Kazio, duży Kazimie – rz.

Zabawę można połączyć z wykonywaniem różnych ruchów: przy słowach mały – przysiad, opuszczanie rąk, przy słowach duży – stanie na palcach, unoszenie rąk do góry. Można też złączyć dłonie w pięść i unosić kciuki przy słowach duży i wybrzmiewaniu głoski sz, a opuszczać przy słowach mały . Dziecko może również narysować wybrane osoby – dużą i małą.

  • Zabawa Szumi morze :

Dziecko wybrzmiewając głoskę sz może kreślić linie faliste mazakiem sucho ścieralnym, palcem na tacy z kaszą manną, farbami, itp.

  • W SYLABACH:

Szedł po drodze Szymek

do szkoły się uczyć

i tak wciąż powtarzał:

szu – szu, szo – szo, sza – sza,

szy – szy, sze – sze.

Taki mały Szymek,

co uczyć się chciał.

  • Ci! Sza!

Sza! Sza! Sza! – mówię ja. Szy! Szy! Szy! – mówisz ty.

Szo! Szo! Szo! – wołam ja. Szy! Szy! Szy! – wołasz ty.

Szu! Szu! Szu! – śpiewam ja. Szy! Szy! Szy! – śpiewasz ty.

Sze! Sze! Sze! – myślę ja. Szy! Szy! Szy! – myślisz ty.

Propozycja zabaw – dzień 4. Dzieciaczki  (cz) ćwiczące zalecam ćwiczenia utrwalające.

Zadanie nr 1

cza, czo, cze, czu, czy

acza, oczo, ecze, uczu, yczy, iczy

acz, ocz, ecz, ucz, ycz, icz

Zadanie nr 2

czapka, czajnik, czarny, czoło, czołg, czosnek, czepek, czerwony, czekolada, czupryna, czytanka, czytelnia, czapla

 znaczek, haczyk, oczy, boczek, uczeń, klucze, pieczeń, pieczątka, liczydła, pączek, tęcza, kaczor, naczynie, loczek, uczony, wnuczek, uczynek, pieczeń, kubeczek, maczek, wieczór, patyczek, liczydło, pajęczyna

płacz, klacz, biegacz, badacz, tułacz, warkocz, klucz, mecz, miecz, smycz, poręcz

 kaczka, paczka, teczka, beczka, mleczko, laleczka, bułeczka, apteczka, nożyczki, doniczka, popielniczka, licznik, słonecznik, poczta, uczta, kolczyk

Zadanie nr 3

czerwona czapka

duży czołg

czysty szalik

żółty czepek

 czarne oczy

czołowy biegacz

 tabliczka czekolady

początek czytanki wieczorny mecz

boczna poręcz

czujna czapla

apetyczny pączek

wypieczona bułeczka

uczynny chłopczyk

 znaczek pocztowy

 kaczka dziwaczka

 pudełeczko patyczków

Zadanie nr 4

Czarek ma czołg.

Dziewczynka płacze.

 Piłka skacze.

Misio toczy kółeczko.

Czarek czyta czasopisma.

 Janek ma czarną czuprynę.

Pies skacze przez obręcz.

Dziewczynka rozczesuje czarne warkocze.

Czesio ma czerwoną czapeczkę.

Długie leczenie jest męczące.

Babcia zabrała wnuczka na wycieczkę.

 Mama Mareczka kupiła znaczki pocztowe.


.

Propozycja zabaw – dzień 5. Kącik malucha

Zabawy z rurkami (słomkami do picia).

„Raz, dwa, trzy  mam rurki trzy

Ma je Ewa, ma je Darek

Ciocia Klarcia i kanarek”.

Cel zabaw:

  • usprawnianie warg i mięśnia okrężnego,
  • ćwiczenia podniebienia miękkiego,
  • usprawnianie funkcji oddechowych,
  • wydłużanie fazy wydechowej,
  • doskonalenie motywacji małej.  

Zabawa nr 1

Dmuchanie przez rurkę na przedmioty różnej fakturze

  • ryż, kaszę,
  • piórka, pompony,
  • różne skrawki papierków, folii,

Zabawa nr 2

Przenoszenie za pomocą rurki drobnych elementów np. :

  • papierowych kwiatków, kółek,
  • lekkich chrupek kukurydzianych,

Zabawa nr 3

Burza w szklance

  • bulgotanie w wodzie z wykorzystaniem różnej długości i grubości rurek,

Zabawa nr 4

Pocięte rurki – różna grubość i długość. Nawlekanie pociętych elementów na drucik lub sznurek.

Zabawy proponuje logopeda D.K. PPP Wałbrzych