Praktyczny kącik logopedyczny
Propozycja zabaw – dzień 1. KĄCIK MALUCHA.
Kochane maluchy – zapraszam do zabawy z piórkiem.
„Każdy w domu piórko ma, albo jedno, albo dwa” – albo te które dostaliście ode mnie w prezencie.
Cele zabaw:
- utrwalanie słownictwa,
- aktywizacja mowy,
- usprawnianie manualne,
- aktywizacja półkul mózgowych,
- usprawnianie oddechu,
- rozluźnienie mięśniowe,
Zabawa nr 1
Piórko trzymaj najpierw w prawej ręce, potem w lewej.
a/ obrysowujemy i nazywamy części ciała: głowa, oczy, uszy, usta, brwi, rzęsy, szyja, włosy itd.,
b/ obrysowujemy części ciała rodzic, zabawek, (miś, lala),
c/ obrysowujemy i nazywamy przedmioty w otoczeniu (kubek, talerz, stół, łyżkę itd.)
Zabawa nr 2.
Zabawa oddechowa
a/ zdmuchiwanie piórka z różnych powierzchni – dłoń, stół, tacka, talerz,
b/ wydmuchiwanie piórka – np. z kubka, miski,
c/ umieszczamy piórko w rurce plastikowej (krótka, długa) – dmuchamy przez rurkę w kierunkach pionowo (góra), poziomo (przód).
.
Propozycja zabaw – dzień 2. Zabawy klamerkowe
„Jeden, dwa , trzy” – dziecko klamerki liczy.
Cele zabaw:
- generalizacja (kolory), usprawnianie mowy,
- ćwiczenia motoryki małej,
- usprawnianie koordynacji wzrokowo ruchowej,
- aktywizacja półkulowa.
Zabawa nr 1
Przyporządkowywanie klamerek (kolorowych) do odpowiedniego koloru.
a/ doczepiamy klamerki do odpowiedniej wycinanki (kolor do koloru),
b/ doczepiamy klamerki do odpowiedniej wycinanki (kolor do koloru),
c/ doczepianie klamerek do kolorowych miseczek,
Zabawa nr 2
Klamerkowe konstrukcje.
a/ układamy z klamerek samogłoski – A, O, U, I, V,
b/ układamy z klamerek cyfry – 1,2,3,4, itd.
c/ układamy z klamerek figury np. koło, prostokąt, trójkąt,
Zabawa nr 3
Klamerki – szczypczyki
a/ chwytanie klamerką kolorowych kartek, pomponów, małych przedmiotów itd.
Propozycja zabaw – dzień 3. Dzieciaczki (sz) ćwiczące zalecam ćwiczenia utrwalające.
- Co szumi? – rodzic wypowiada zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz
Szumi morze – szszsz…
Szumi wiatr – szszsz…
Szumi woda – szszsz…
Szumi las – szszsz…
Szumią drzewa – szszsz…
Szumią liście – szszsz…
Szumię ja – szszsz…
Szumisz ty – szszsz…
Szumi mama – szszsz…
Szumi tata – szszsz
Szumi miś – szszsz…
- Mówimy razem – dziecko wybrzmiewa głoskę sz, a rodzic wypowiada pozostałą część wyrazu.
Na początku wyrazu:
sz – minka, sz – mata, sz – pak,
sz – pilka, sz – pital, sz – patułka,
sz – katułka, sz – pulka, sz – koła,
sz – kielet, sz – kiełko, sz – klanka,
sz – tuka, sz – kło, sz – kodnik,
sz – lak, sz – loch, sz – ron,
sz – mer, sz – nur, sz – nurek,
sz – nurówka, sz – para, sz – paragi,
sz – protki, sz – klarnia, sz – klany
Na końcu wyrazu :
tu – sz, ko – sz, kalo – sz,
my – sz, afi – sz, fini – sz,
gula – sz, tu – sz, klo – sz,
baga – ż, banda – ż, figla – rz,
je – ż, kalenda – rz, kołnie – rz,
nó – ż, kucha – rz, pieka – rz,
młyna – rz, tale – rz, wą – ż,
pióropu – sz, ry – ż, gara – ż,
maryna – rz, piep – rz, ku – rz
Głoska rz (ż) traci na końcu wyrazu dźwięczność i wypowiada się ją jak sz
- Mały – duży – rodzic wypowiada zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz:
Mały Tomek, duży Toma – sz.
Mały Miłek, duży Miło – sz.
Mały Darek, duży Dariu – sz.
Mały Tymek, duży Tymoteu – sz.
Mały Arek, duży Arkadiu – sz.
Mały Grześ, duży Grzego – rz.
Mały Mati, duży Mateu – sz.
Mały Irek, duży Ireneu – sz.
Mały Tadzio, duży Tadeu – sz.
Mały Kazio, duży Kazimie – rz.
Zabawę można połączyć z wykonywaniem różnych ruchów: przy słowach mały – przysiad, opuszczanie rąk, przy słowach duży – stanie na palcach, unoszenie rąk do góry. Można też złączyć dłonie w pięść i unosić kciuki przy słowach duży i wybrzmiewaniu głoski sz, a opuszczać przy słowach mały . Dziecko może również narysować wybrane osoby – dużą i małą.
- Zabawa Szumi morze :
Dziecko wybrzmiewając głoskę sz może kreślić linie faliste mazakiem sucho ścieralnym, palcem na tacy z kaszą manną, farbami, itp.
- W SYLABACH:
Szedł po drodze Szymek
do szkoły się uczyć
i tak wciąż powtarzał:
szu – szu, szo – szo, sza – sza,
szy – szy, sze – sze.
Taki mały Szymek,
co uczyć się chciał.
- Ci! Sza!
Sza! Sza! Sza! – mówię ja. Szy! Szy! Szy! – mówisz ty.
Szo! Szo! Szo! – wołam ja. Szy! Szy! Szy! – wołasz ty.
Szu! Szu! Szu! – śpiewam ja. Szy! Szy! Szy! – śpiewasz ty.
Sze! Sze! Sze! – myślę ja. Szy! Szy! Szy! – myślisz ty.
Propozycja zabaw – dzień 4. Dzieciaczki (cz) ćwiczące zalecam ćwiczenia utrwalające.
Zadanie nr 1
cza, czo, cze, czu, czy
acza, oczo, ecze, uczu, yczy, iczy
acz, ocz, ecz, ucz, ycz, icz
Zadanie nr 2
czapka, czajnik, czarny, czoło, czołg, czosnek, czepek, czerwony, czekolada, czupryna, czytanka, czytelnia, czapla
znaczek, haczyk, oczy, boczek, uczeń, klucze, pieczeń, pieczątka, liczydła, pączek, tęcza, kaczor, naczynie, loczek, uczony, wnuczek, uczynek, pieczeń, kubeczek, maczek, wieczór, patyczek, liczydło, pajęczyna
płacz, klacz, biegacz, badacz, tułacz, warkocz, klucz, mecz, miecz, smycz, poręcz
kaczka, paczka, teczka, beczka, mleczko, laleczka, bułeczka, apteczka, nożyczki, doniczka, popielniczka, licznik, słonecznik, poczta, uczta, kolczyk
Zadanie nr 3
czerwona czapka
duży czołg
czysty szalik
żółty czepek
czarne oczy
czołowy biegacz
tabliczka czekolady
początek czytanki wieczorny mecz
boczna poręcz
czujna czapla
apetyczny pączek
wypieczona bułeczka
uczynny chłopczyk
znaczek pocztowy
kaczka dziwaczka
pudełeczko patyczków
Zadanie nr 4
Czarek ma czołg.
Dziewczynka płacze.
Piłka skacze.
Misio toczy kółeczko.
Czarek czyta czasopisma.
Janek ma czarną czuprynę.
Pies skacze przez obręcz.
Dziewczynka rozczesuje czarne warkocze.
Czesio ma czerwoną czapeczkę.
Długie leczenie jest męczące.
Babcia zabrała wnuczka na wycieczkę.
Mama Mareczka kupiła znaczki pocztowe.
.
Propozycja zabaw – dzień 5. Kącik malucha
Zabawy z rurkami (słomkami do picia).
„Raz, dwa, trzy mam rurki trzy
Ma je Ewa, ma je Darek
Ciocia Klarcia i kanarek”.
Cel zabaw:
- usprawnianie warg i mięśnia okrężnego,
- ćwiczenia podniebienia miękkiego,
- usprawnianie funkcji oddechowych,
- wydłużanie fazy wydechowej,
- doskonalenie motywacji małej.
Zabawa nr 1
Dmuchanie przez rurkę na przedmioty różnej fakturze
- ryż, kaszę,
- piórka, pompony,
- różne skrawki papierków, folii,
Zabawa nr 2
Przenoszenie za pomocą rurki drobnych elementów np. :
- papierowych kwiatków, kółek,
- lekkich chrupek kukurydzianych,
Zabawa nr 3
Burza w szklance
- bulgotanie w wodzie z wykorzystaniem różnej długości i grubości rurek,
Zabawa nr 4
Pocięte rurki – różna grubość i długość. Nawlekanie pociętych elementów na drucik lub sznurek.
Zabawy proponuje logopeda D.K. PPP Wałbrzych