Proste wierszyki nasycone wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi, sylabami, prostymi zdaniami adresowane są do najmłodszych naszych pociech. Króciutkie teksty można połączyć z ruchem, paluszkową zabawą, huśtaniem i dowolną formą aktywności. Nie bójmy się powtarzać ich wielokrotnie, po pewnym czasie maluch zacznie reagować na znajomy rym lub rytm, spontanicznie włączy się do wspólnej zabawy, może zacznie naśladować, a to będzie już sporym sukcesem. Do niektórych wierszyków można wykorzystać pluszowe zabawki, autka i to co mamy pod ręką.
ZWIERZĄTKA
Żabka kumka: kum, kum /chwytamy dziecko za pierwszy paluszek/.
Świnka chrumka: chrum, chrum, chrum /chwytamy dziecko za drugi paluszek/.
Kózka meczy: me, me, me /chwytamy dziecko za trzeci paluszek/ .
Baran beczy: be, be, be /chwytamy dziecko za czwarty paluszek/.
Każdy z nich już dobrze wie /klaszczemy rytmicznie/,
że się z niunią (misiem) bawić bardzo chce.
ROCZEK
Nasza niunia roczek ma,
Więc mamunia tort jej da.
I talerzyk, i łyżeczkę.
Teraz trzeba zdmuchnąć świeczkę. Ffffff /dmuchamy/.
SPACEREK
Zaraz idę na spacerek. Pa, pa.
Włożę czapkę i sweterek. Pa, pa.
I spodenki, i kalosze.
Jestem gotów już, o proszę! Pa, pa, pa /wykonujemy gest pożegnania ręką/.
OJ BOLI
Boli mnie paluszek. Auauau! /dotykamy kolejnych części ciała dziecka/.
Nosek, główka i brzuszek. Auauau!
Rączka, szyjka i nóżka. Auauau!
Oczka, plecki i uszka. Auauau!
No i może troszkę kłamię, bo wtedy jestem przy mamie /przytulamy dziecko/.
ŚMIESZNE MINKI
Śmieszne minki robi miś. Bo ma dobry humor dziś.
Buźką rusza /poruszamy zabawnie buzią/.
Marszczy nosek /marszczymy nos/.
Mruży oczka /mrużymy oczy/.
Czochra włosy /czochramy swoje lub dziecka włosy/.
WESOŁE KLASKANIE
Klaszczę w rączki: raz, dwa, trzy.
Klaszczę ja, klaszczesz ty: raz, dwa, trzy; raz, dwa, trzy.
Tak klaszczemy tylko my / trzymamy dłonie dziecka i rytmicznie klaszczemy, starsze dzieci klaszczą samodzielnie/.
PALUSZKI
Pierwszy paluszek złapię / delikatnie łapiemy za pierwszy paluszek dziecka/.
Drugi lekko podrapię /lekko drapiemy drugi paluszek dziecka/.
Trzeci pościskam czule /delikatnie ściskamy trzeci paluszek dziecka/.
Czwarty rączką otulę / delikatnie zaciskamy naszą dłoń na czwartym paluszku dziecka/.
Piaty pomasuję /masujemy piąty paluszek dziecka/.
A rączkę pocałuję. Cmok, cmok, cmok /całujemy rączkę dziecka/.
AUTA
Brum, brum, brum.
Brum, brum, brum.
Jadą auta w każdą stronę,
Kiedy światło jest zielone.
Brum, brum, brum.
Brum, brum, brum.
Gdy czerwone światła mają,
Wówczas auta grzecznie stają. Stop!
/możemy wykorzystać autko lub autka; możemy wykonywać dłonią delikatne ruchy po ciele dziecka, imitując jazdę samochodem; możemy biegać i na słowo „stop” zatrzymać się/.
Miłej zabawy.
Logopeda A.S-K
Wybrane wierszyki zebrane zostały przez panią Grażynę Wasilewicz.