Proste wierszyki nasycone wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi, sylabami, prostymi zdaniami adresowane są do najmłodszych naszych pociech. Króciutkie teksty można połączyć z ruchem, paluszkową zabawą, huśtaniem i dowolną formą aktywności. Nie bójmy się powtarzać ich wielokrotnie, po pewnym czasie maluch zacznie reagować na znajomy rym lub rytm, spontanicznie włączy się do wspólnej zabawy, może zacznie naśladować, a to będzie już sporym sukcesem. Do niektórych wierszyków można wykorzystać pluszowe zabawki, autka i to co mamy pod ręką.

ZWIERZĄTKA

Żabka kumka: kum, kum /chwytamy dziecko za pierwszy paluszek/.

Świnka chrumka: chrum, chrum, chrum /chwytamy dziecko za drugi paluszek/.

Kózka meczy: me, me, me /chwytamy dziecko za trzeci paluszek/ .

Baran beczy: be, be, be /chwytamy dziecko za czwarty paluszek/.

Każdy z nich już dobrze wie /klaszczemy rytmicznie/,

że się z niunią (misiem) bawić bardzo chce.

ROCZEK

Nasza niunia roczek ma,

Więc mamunia tort jej da.

I talerzyk, i łyżeczkę.

Teraz trzeba zdmuchnąć świeczkę.  Ffffff  /dmuchamy/.

SPACEREK

Zaraz idę na spacerek. Pa, pa.

Włożę czapkę i sweterek. Pa, pa.

I spodenki, i kalosze.

Jestem gotów już, o proszę! Pa, pa, pa  /wykonujemy gest pożegnania ręką/.

OJ BOLI

Boli mnie paluszek. Auauau!  /dotykamy kolejnych części ciała dziecka/.

Nosek, główka i brzuszek. Auauau!          

Rączka, szyjka i nóżka. Auauau!

Oczka, plecki i uszka. Auauau!

No i może troszkę kłamię, bo wtedy jestem przy mamie  /przytulamy dziecko/.

ŚMIESZNE MINKI

Śmieszne minki robi miś. Bo ma dobry humor dziś.

Buźką rusza /poruszamy zabawnie buzią/.

Marszczy nosek /marszczymy nos/.

Mruży oczka /mrużymy oczy/.

Czochra włosy /czochramy swoje lub dziecka włosy/.

WESOŁE KLASKANIE

Klaszczę w rączki: raz, dwa, trzy.

Klaszczę ja, klaszczesz ty: raz, dwa, trzy; raz, dwa, trzy.

Tak klaszczemy tylko my  / trzymamy dłonie dziecka i rytmicznie klaszczemy, starsze dzieci klaszczą samodzielnie/.

PALUSZKI

Pierwszy paluszek złapię / delikatnie łapiemy za pierwszy paluszek dziecka/.

Drugi lekko podrapię /lekko drapiemy drugi paluszek dziecka/.

Trzeci pościskam czule /delikatnie ściskamy trzeci paluszek dziecka/.

Czwarty rączką otulę / delikatnie zaciskamy naszą dłoń na czwartym paluszku dziecka/.

Piaty pomasuję /masujemy piąty paluszek dziecka/.

A rączkę pocałuję. Cmok, cmok, cmok /całujemy rączkę dziecka/.

AUTA

Brum, brum, brum.

Brum, brum, brum.

Jadą auta w każdą stronę,

Kiedy światło jest zielone.

Brum, brum, brum.

Brum, brum, brum.

Gdy czerwone światła mają,

Wówczas auta grzecznie stają. Stop!

/możemy wykorzystać autko lub autka; możemy wykonywać dłonią delikatne ruchy po ciele dziecka, imitując jazdę samochodem; możemy biegać i na słowo „stop” zatrzymać się/.

Miłej zabawy.

Logopeda A.S-K

Wybrane wierszyki zebrane zostały przez panią Grażynę Wasilewicz.